Driejarenwerking

Jonggivers op kamp, een meisje kijkt van dichtbij in de camera

Scouts en Gidsen Vlaanderen kiest bewust voor een driejarige takwerking. Leden kunnen zich zo stap voor stap ontwikkelen en verantwoordelijkheid opnemen. De driejarenwerking is nergens zo opvallend als bij jonggivers. Ontdek hieronder hoe je hier als leiding mee omgaat.

Drie jaar jonggiver

Een eerstejaar jonggids of jongverkenner komt net van de kabouters en welpen en ontdekt wat zijn of haar nieuwe tak inhoudt. Spannend, eerstejaars moeten nog veel bijleren. Sommigen hebben de neiging om zich duidelijk te bewijzen, anderen komen wat minder snel los.

Tweedejaars zijn minder zoekend, maar krijgen de tijd om zich verder te ontplooien. Zonder extra verantwoordelijkheid op te nemen genieten ze van het rustige jaar.

Derdejaars zijn vaak de stoerste. Ze geven het goede voorbeeld en de rest kijkt naar hen op. Ze kunnen al heel wat technieken en krijgen extra verantwoordelijkheid binnen de patrouille.

De uitdaging als leiding? Je wil je leden uitdagen maar toch zorgen dat iedereen zich goed voelt.

Dat doe je zo!

• Kennismaking is belangrijk. Als de jonggivers elkaar en elkaars interesses leren kennen, wordt de sfeer alleen maar beter en valt het leeftijdsverschil vaak minder op.
    • Gun je derdejaars een DJ-moment (derdejaarsmomentje). Doe samen iets leuks en praat over de verantwoordelijkheden en hun rol in de groep.
    • Gebruik de kennis die eerstejaars nog hebben van hun tijd bij de welpen en laat hen schitteren in iets wat ze het jaar ervoor leerden. Laat tweedejaars tonen dat ze niet meer de jongste zijn door hen verantwoordelijkheid te geven. En geef derdejaars de leiding als er een belangrijke taak moet gebeuren. Zet in op talenten op het juiste moment.
    • Benadruk niet de verschillen, maar zet in op dat wat alle jonggivers gemeenschappelijk hebben: hun goesting in scouting. Doe scouteske activiteiten, waardoor ze zich verbonden kunnen voelen door datgene wat ze met elkaar delen.