Verantwoordelijkheid bij jonggidsen en jongverkenners

een jonggiver in het donker met een fakkel bij een houtstapel

Jonggidsen en jongverkenners zijn ondeugend en speels, maar willen graag zelfstandig zijn. De scouts is de ideale plek om te experimenten met verantwoordelijkheid in een veilige omgeving. Jonggivers verantwoordelijkheid geven is niet altijd even eenvoudig. Hoe doe je dat?

Verantwoordelijkheid bij jonggidsen en jongverkenners

Jonggivers leren verantwoordelijkheid opnemen binnen de patrouille. De kleine groep zorgt voor een grotere verantwoordelijkheidszin. Derdejaars nemen het voortouw. Als nestleid(st)ers leerden ze al zorgen voor elkaar. Als patrouilleleid(st)ers ontdekken ze wat het betekent om een groep te leiden.

Let wel op. De patrouilleleid(st)er is niet als enige verantwoordelijk voor de patrouille. Ook de andere patrouilleleden zijn verantwoordelijk voor de taakjes, maar ook voor de sfeer en gezelligheid. Loopt er iets mis, dan sta je als leiding klaar.

Laat je derdejaar jonggivers eens zelf een activiteit voorbereiden. Zo stimuleer je hun creativiteit en leren ze nog beter samenwerken. Geef ze een halfuurtje tijd aan het einde van de scoutsactiviteit om voor te bereiden. Volg hun voorbereidingen en stuur bij waar nodig. Grijp niet te snel in, laat ze zelf ontdekken wat een succes en wat niet is. Vergeet na de activiteit niet samen te evalueren zodat het een leerkans wordt. Deel complimentjes uit.

Vooral op kamp worden verantwoordelijkheden duidelijk. Wie maakt het vuur en wie kookt er? Wie neemt er initiatief? Als leiding kan je de taken zelf verdelen. Maar geef je derdejaars of patrouilleleid(st)ers eens de kans om alles te leiden. Kijk vanop afstand wat er gebeurt. Grijp in waar nodig.

Elke jonggids en -verkenner is anders. Al doende leren ze, de ene al wat sneller dan de andere. Denk dus goed na wie je wanneer verantwoordelijkheid kan geven. Maak duo’s van derdejaars of stel hulppatrouilleleid(st)ers aan. Zo kan iedereen groeien op z’n eigen tempo.