Lidgeld

werkgroep financiën

Als groep betaal je jaarlijks voor elk lid een bedrag aan Scouts en Gidsen Vlaanderen. Maar hoeveel mag je extra vragen aan ouders? En hoe bepaal je die prijs het best?

Per ingeschreven lid en leiding betaalt elke groep jaarlijks een bedrag aan Scouts en Gidsen Vlaanderen. Maar dat is niet noodzakelijk het lidgeld dat een ouder betaalt aan je groep. Dat bedrag kies je zelf. Maar hoe bepaal je dat best?

Overzicht van je financiën

Zorg dat je een goed overzicht hebt van je inkomsten en uitgaven over een heel jaar. De grootste kosten zijn vaak het beheer van lokalen, het aankopen van materiaal en de kampen. Zet daar jullie inkomsten naast: van financiële activiteiten, kampprijs, subsidies tot misschien zelfs verhuur van jullie lokalen.

Als alles goed zit, kom je toe met je inkomsten om alle uitgaven te dekken. Dan kan je het lidgeld voor ouders houden op de prijs die jullie aan Scouts en Gidsen Vlaanderen betalen. Dekken je inkomsten niet alle uitgaven? Dan kan je eventueel bekijken hoeveel je extra moet vragen aan leden, bovenop het lidgeld, om rond te komen.

Do's en dont's

• Veel lidgeld vragen kan ervoor zorgen dat leden zich niet meer inschrijven. Denk dus goed na vooraleer je een hoog bedrag bepaalt voor je lidgeld.
  • Zoek eerst naar andere oplossingen om kosten te drukken of inkomsten te doen stijgen in plaats van alles door te rekenen in het lidgeld.
  • Probeer betalende activiteiten, vieruurtjes of andere extra's waarbij leden doorheen het jaar meer moeten betalen te verrekenen in je lidgeld. Zo ben je transparant over hoeveel het scoutsjaar in totaal zal kosten.
  • Bied de mogelijkheid om in schijven te betalen. Of geef iedereen de keuze om iets minder te betalen, iets meer te betalen, of het standaard bedrag.
  • Luister eens bij andere groepen in je district hoeveel lidgeld zij vragen.

Tegemoetkomingen voor ouders

Mogelijks is het lidgeld wat hoog voor leden of hun ouders, waardoor het niet evident is om zich in te schrijven bij een scoutsgroep. Communiceer daarom transparant bij de inschrijvingen, op jullie website en sociale media over volgende zaken:

• Via sommige mutualiteiten kan je een deel van het inschrijvingsbedrag voor lidgeld en kampen terugkrijgen.
  • Ook steden en gemeenten hebben eigen tegemoetkomingssystemen. Neem contact op met je jeugddienst voor meer informatie
  • Scouting op Maat, de verzameling van kortingen op lidgeld, uniform, weekends en kampen, biedt extra financiële ondersteuning voor zij die het nodig hebben.

Wanneer het leven duurder wordt en alles meer geld kost, heet dit inflatie. Dan kan de keuze gemaakt worden om te indexeren, zodat de koopkracht van iedereen hetzelfde blijft. Ook als organisatie kan je dit doen. Zo vermijd je dat je meer kosten hebt, maar je opbrengsten niet stijgen. Daarom indexeren we doorgaans jaarlijks het lidgeld.

Een verhoging van het lidgeld is een uitzonderlijke maatregel. Dit is een keuze van de organisatie en staat los van een indexering. Een verhoging van het lidgeld betekent dat er meer inkomsten nodig zijn om dezelfde werking te garanderen, of om meer projecten te kunnen realiseren. Voor het werkingsjaar 2023-2024 werd hiervoor gekozen, aangezien de andere bronnen van inkomsten (zoals subsidies) niet evenredig geïndexeerd worden als de kosten (vb. loonkosten) waardoor de organisatie systematisch negatief draait voor de vaste werking.

Elke jeugdbeweging heeft een andere organisatiestructuur, die elk op zich uniek is. Daarnaast bouwen we elk op onze eigen manier verder op keuzes uit het verleden, waardoor er heel wat verschillen zitten en de vergelijking niet zo gemakkelijk een-op-een te maken is. Zo zijn er keuzes uit het verleden die ervoor zorgen dat andere jeugdbewegingen meer centen uit subsidies ontvangen dan Scouts en Gidsen Vlaanderen, waardoor wij meer van onze kosten dekken door het lidgeld. Of ze hebben een andere vzw-structuur, waardoor ze meer reserves kunnen aanleggen. Complex. Maar wist je dat onze dekking van de verzekering breder en beter is dan die van andere jeugdbewegingen?

Het lidgeld is een grote bron van inkomsten bij Scouts en Gidsen Vlaanderen, naast subsidies. Deze inkomsten vormen samen een pot waarmee we al onze uitgaven proberen te dekken. In grote lijnen gaat het lidgeld hier naartoe:

• verzekeringen (leden, leiding, lokalen, boten, tenten, ..);
  • Over & Weer, Krak? & Boem!;
  • lidgeld wereldkoepels WOSM & WAGGGS;
  • werking ondersteunende vrijwilligersstructuur (districten, gouwen, ploegen), vorming en kwaliteitszorg;
  • personeelskosten voor pers, communicatie, administratie, IT, evenementen, pedagogische ondersteuning en vertegenwoordiging.

Dit is een vereenvoudigde uitleg, het is iets complexer dan hierboven voorgesteld. Meer details en nuances? Stuur een mailtje naar info@scoutsengidsenvlaanderen.be.

Meer veelgestelde vragen