Alle kleuren van de regenboog

Scouts en gidsen op de Pride

TEKST: Tom Stoffelen

Op 17 mei is het de Internationale Dag tegen Holebifobie, Transfobie en Interseksefobie, ofwel IDAHOT. Ook bij Scouts en Gidsen Vlaanderen vieren we mee. Als scouts en gidsen geloven we immers dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en dat de scouts een veilige omgeving moet zijn voor iedereen, dus ook voor LGBTQIA+ kinderen en jongeren.

Scouts en Gidsen Vlaanderen neemt deel aan campagne PAARS en loopt op zaterdag 18 mei samen met het jeugdwerk mee in de Pride. De campagne PAARS maakt deel uit van de grootste sensibiliseringscampagne ter wereld rond het LGBTQIA+-thema. Het heeft als doel om leden meer aandacht te laten hebben voor diversiteit en de boodschap mee te geven dat iedereen erbij kan in de jeugdbeweging. Door deel te nemen aan deze campagne willen we op een laagdrempelige manier hetero normen in vraag stellen en steun tonen aan LGBTQIA+ jongeren binnen en buiten onze beweging.

Maar wat kan jij zoal doen met je groep en je leden?

Draag paars!

Draag paars op IDAHOT en tijdens de activiteit met je groep in het weekend van 18 en 19 mei en roep je leden op om hetzelfde te doen. Zo tonen jullie samen dat je groep een veilige thuis is voor LGBTQIA+ kinderen en jongeren. Op paars.today vind je daarnaast nog heel wat campagnemateriaal. Sommige steden of gemeentes betalen dit terug.

Loop mee in de Pride!

Op zaterdag 18 mei loopt Scouts en Gidsen Vlaanderen samen met het jeugdwerk mee in de Pride van Brussel. Ook jullie zijn natuurlijk uitgenodigd! Zak samen met je givers, jins of leidingsploeg af naar Brussel en vervoeg ons in de optocht. Afspraak op 18 mei aan de BOZAR in Brussel om 14 uur. Meer info vind je in het Facebookevenement.

Speel onze spelletjes!

Ploeg Diversiteit ontwikkelde vier spellen die passen binnen het LGBTQIA+-thema. Ideaal om te spelen in het weekend van 18 en 19 mei! Ga op regenboogtocht of bouw een veilige omgeving aan de hand van een simsspel met jonge leden. Beleef een hindernissenparcours als het echte leven of kies voor ‘levende stratego meets cupido’ met oudere leden. In de bestanden hieronder vind je per spel een gedetailleerde speluitleg.

Heb je een vraag of een goed idee? Contacteer ploeg Diversiteit gerust via diversiteit@scoutsengidsenvlaanderen.be of @ploegdiversiteit op Facebook en Instagram!