Je lokaal verhuren (aan groepen of particulieren )

Leden spelen in het gras voor hun scoutslokaal

Je lokaal verhuren, als groep of als vzw, het kan! Al moet je je natuurlijk goed voorbereiden.

Waarom verhuren?

Wanneer je je lokaal verhuurt, heb je meer inkomsten die je dan kan gebruiken voor het onderhoud en beheer van je lokaal of materiaal. Dat is heel fijn! Je lokaal wordt daarnaast ook op andere momenten dan de eigen werking gebruikt, wat het een efficiënte invulling geeft.

En toch moet je bij het verhuren rekening houden met een aantal belangrijke zaken. Zo moet de groep of vzw het voldoende trekkers hebben om het lokaal te verhuren (het lokaal moet proper zijn, iemand moet het lokaal openen en sluiten ...), moet je vanaf je meer dan 60 dagen (30 nachten) verhuurt een strengere regelgeving volgen. Ook mag je niet alle lokalen zomaar verhuren  (iets met ‘bestemming van de grond’ - meer info bij de gemeente).

Denk goed na wat verhuren voor je groep betekent, en maak goede afspraken met de eigen groep (wanneer kan de eigen groep het lokaal gebruiken en wanneer wordt het verhuurd ...).