Erkenning als jeugdverblijf

Twee kinderen die naar buiten zijn gekomen uit een blokhut in een bos.

Je lokaal verhuren kan handig zijn, het levert misschien veel geld op. Soms brengt het op om een erkenning bij Toerisme Vlaanderen aan te vragen.

Opgelet!

De regelgeving rond de erkenning van jeugdverblijven is op 1 januari 2023 veranderd!

Wat is het voordeel van een erkenning?

Je kan als jeugdverblijf erkenning aanvragen bij Toerisme Vlaanderen. Die erkenning is een kwaliteitslabel: je jeugdverblijf is brandveilig, comfortabel, veilig en hygiënisch. Daarnaast heeft het nog een groot voordeel. Als erkend jeugdverblijf kan je subsidies aanvragen van de Vlaamse overheid. Je jeugdlokaal officieel laten erkennen, vraagt wel extra inspanning en energie.

Is die erkenning verplicht?

Een erkenning is niet verplicht wanneer je je lokaal minder dan 60 dagen per jaar verhuurd aan erkende jeugdverenigingen. Het enige wat je daarvoor moet doen, is de burgemeester schriftelijk op de hoogte te brengen. De gemeente kan wel verbieden dat er in een jeugdlokaal wordt overnacht, omdat bijvoorbeeld de veiligheid of hygiëne niet kunnen worden gegarandeerd.

Hoe krijg ik erkenning?

Wanneer je je lokaal meer dan 60 dagen per jaar verhuurt aan andere (jeugd)verenigingen of particulieren (en ze betalen hiervoor) moet je je aanmelden als jeugdverblijf en een erkenning krijgen van de Vlaamse overheid. Dit doe je bij Toerisme Vlaanderen.

Deze erkenning krijg je wanneer je voldoet aan de voorwaarden die het logiesdecreet oplegt:

Basisnormen

1. Je lokaal voldoet aan de  specifieke brandveiligheidsnormen.
  2. Het lokaal is proper en onderhouden.
  3. Je bent verzekerd tegen brand, burgerlijke aansprakelijkheid voor het lokaal en de uitbating.
  4. De persoon die de dagelijkse leiding heeft heeft een blanco strafblad.
  5. Je hebt een eigendomsbewijs of huurovereenkomst waarop staat dat je mag verhuren.
  6. Je biedt ‘logies’ aan per nacht (minstens 1 nacht).
  7. Je informeert de gebruiker en communiceert waarheidsgetrouw.
  8. Het lokaal voldoet aan de stedenbouwkundige regels (check bij je gemeente).
  9. De uitbating van je lokaal is aangemeld bij Toerisme Vlaanderen.

Algemene normen

Verhuur je voornamelijk je lokaal? Check de uitbatingsvormen voor jeugdverblijven

Verhuren jullie enkel het terrein voor overnachtingen in tenten? Daarvoor bestaan aparte algemene normen: Overnachting op het terrein (in tenten)

Meer info over de voorwaarden en de procedure vind je op de website van de Vlaamse Overheid en CJT.

Erkenning en comfortclassificatie

Voldoe je aan de basisnormen en de algemene uitbatingsnomen? Dan kan je het jeugdverblijf vrijwillig laten erkennen door Toerisme Vlaanderen.

Je kiest zelf of je erkenning met of zonder comfortclassificatie wil voor je verblijf. Let op, enkel jeugdverblijven met een classificatie komen in aanmerking voor subsidies van de Vlaamse overheid. Je kan kiezen uit volgende classificatienormen (met elk hun voorwaarden):

Meer info

Meer info vind je op de website van het Centrum voor Jeugdtoerisme.