Scouts in bergweide
Divider Divider Divider

Buitenlands kamp

Yes, naar het buitenland! Alles wat je moet weten, vind je hier.

Heb je een vraag over op kamp gaan in het buitenland? Stuur een mailtje naar ploeg Internationaal

Voorbereiding

Klaar om te vertrekken op kamp?

Ontdek of jij klaar bent om op buitenlands kamp te vertrekken. Veel plezier!

Ik ben er klaar voor!

Veelgestelde vragen

Het aangifteformulier bestaat alleen in het Nederlands. Het geneeskundig getuigschrift (deel van de verzekeringspapieren) dat de dokter of het ziekenhuis ter plaatse moet invullen, kan je downloaden in het Frans, Engels, Spaans, Duits en Italiaans.

Ouderlijke toestemming om met minderjarige leden te reizen is niet verplicht. Scouts en Gidsen Vlaanderen raadt wel sterk aan om een Reistoelating voor minderjarigen mee te nemen wanneer je op buitenlands kamp vertrekt. Zeker wanneer er iets misloopt, kan zo'n document handig zijn. Een reistoelating voor minderjarigen vraag je aan bij de gemeente of stad.

De reisbijstand voor personen geldt in de hele wereld, behalve in oorlogsgebied.
De reisbijstand voor auto's telt enkel voor landen in het geografische Europa: Albanië, Andorra, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kosovo, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland (met uitsluiting van Siberië), San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (met uitzondering van de Canarische eilanden, Ceuta en Melilla) , Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland, alsook de Europese grondgebieden van Azerbeidzjan (met de Kaukasus als grens), Georgië (met de Kaukasus als grens), Kazachstan (met de Oeralrivier als grens) en Turkije (met de Dardanellen als grens).

Nee, de autoverzekering die je kan afsluiten via Scouts en Gidsen Vlaanderen is enkel geldig voor auto's ingeschreven in België. Een busje gehuurd in België waarmee je naar het buitenland rijdt, kan je wel verzekeren via Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Zwem altijd in erkende zwemwateren. Wees extra voorzichtig (let op voor stroming, ijskoud bergwater en rotsen). Doe niets dat je in België ook niet zou doen. En ga nooit zomaar in water waar niemand aan het zwemmen is. Neem eens een kijkje in de Speel op Veilig bij het stuk over water.

Leden die ingeschreven zijn en hun lidgeld betaald hebben, zijn bij scoutsactiviteiten verzekerd voor lichamelijke schade, ook buiten de landsgrenzen. Het is wel een goed idee om een extra reisbijstandsverzekering af te sluiten via Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Meer veelgestelde vragen