Kampterrein
Divider Divider Divider

Verzekeringen

Waarvoor ben je als scouts- of gidsenleiding verzekerd? Hoe vraag je een extra verzekering aan? En wat moet je doen je als het misloopt?

Inhoudstafel

Waarvoor ben je verzekerd?

Je bent als lid van Scouts en Gidsen Vlaanderen verzekerd tijdens en op weg naar scoutsactiviteiten overal ter wereld. Dankzij de ledenpolis ben je verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid.

Maar ook je scoutslokaal en  je tenten zijn verzekerd. Dat zijn de lokalenpolis en de tentenpolis.

Wat moet je doen bij schade?

Extra verzekeringen

De ledenpolis, de lokalen- en de tentenpolis dekken niet alles. Soms heb je een extra verzekering nodig zoals bijvoorbeeld een materiaal- of een evenementenverzekering.

Opgelet: vanaf 1 januari 2024 komt er bij de extra verzekeringen een administratieve kost van 5%. Deze kost is niet van toepassing op extra verzekeringen voor tijdelijk verhuur van lokalen en tenten, voor tijdens het (ver)bouwen van lokalen en voor ondersteunende verenigingen.

Welke extra verzekeringen zijn er allemaal? En welke verzekering heb jij nodig? Zoek het op in deze handige flowchart.

Check de flowchart

Heeft  jouw groep al extra verzekeringen aangevraagd, maar weet je niet welke? Check het overzicht.

Gaan jullie op kamp of weekend?

Op kamp naar het buitenland? Dat geeft extra risico's.

Organiseren jullie een speciale activiteit of evenement?

Verhuren jullie tenten of lokalen?

Bouw- of verbouwplannen?

En de vzw?

Veelgestelde vragen

Het betekent dat je je gedraagt als een verantwoordelijk en redelijk persoon. Je neemt geen onnodige risico’s en probeert gevaar op voorhand in te schatten en te voorkomen

Ja. Een aanhangwagen wordt gratis mee verzekerd bij de auto die de aanhangwagen trekt. De voorwaarde hiervoor is dat de aanhangwagen samen met het voertuig gekeurd wordt bij het Ethiaskantoor én dat de aanhangwagen vermeld wordt op het expertiseverslag.

Het aangifteformulier bestaat alleen in het Nederlands. Het geneeskundig getuigschrift (deel van de verzekeringspapieren) dat de dokter of het ziekenhuis ter plaatse moet invullen, kan je downloaden in het Frans, Engels, Spaans, Duits en Italiaans.

Je bent als scouts of gids verzekerd dankzij de ledenpolis voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Ziekte is niet verzekerd. Ontdek alles over de verzekeringen.

De evenementenverzekering dekt burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen van jullie groep, scoutsleden en helpers bij de organisatie. Het materiaal is niet verzekerd, je moet hiervoor een aparte polis afsluiten (dat kan via Scouts en Gidsen Vlaanderen).

Is de oud-leiding nog actief (en dus ingeschreven) binnen Scouts en Gidsen Vlaanderen? Dan zijn ze verzekerd. Zo niet, dan vraag je best een tijdelijke verzekering aan.

Meer veelgestelde vragen