Zo spelen scouts en gidsen

een grote sjorconstructie over een rivier met vanboven een touw waar iemand aan hangt die over de rivier zwiert.

Spelen is een belangrijk deel van scouting. Plezier maken in groep op de creatiefste manieren. Maar het gaat verder dan dat. Spelen is ook leren, leren is ook spelen.

"We spelen een spel dat niet luchtledig is, in vrije tijd die niet vrijblijvend is."

Waarom spelen scouts en gidsen?

Scouts en Gidsen Vlaanderen wil bijdragen aan de ontplooiing van kinderen en jongeren, als individu, in groep en binnen de samenleving. Scouts en gidsen doen dit door samen te spelen en samen te leven. Het spel is een oefenruimte van het echte leven.

Spelen, dat is hollen, fantaseren, experimenteren en je energie de vrije loop laten. Door te spelen krijg je inzicht in hoe het leven in elkaar steekt. Zo ontdekken scouts en gidsen de anderen, de wereld, waar ze goed in zijn en waarin ze nog kunnen groeien. Spelen is pret. Spelen is leren.

Al spelend leer je jezelf uitdrukken, samenwerken, creatief naar oplossingen zoeken, overleggen en kiezen tussen goed en kwaad. Spel maakt je behendig, krachtig. Het leert je winnen en verliezen. Spelen gaat zowel over met je laarzen in de plassen springen als een leventje verliezen in een bosspel of ingewikkelde constructies bouwen na raadselachtige opdrachten.

Het spel van een achtjarige verschilt van dat van een zeventienjarige maar spelen is een levenshouding die je niet verleert. Soorten spelen, inkleding, begeleiding, uitleg, spelregels, terrein en materiaal kan je aanpassen op maat van elke tak.

Spelen is één van onze speelvelden!

ontdek ook de andere speelvelden

Hoe spelen scouts en gidsen?

Spelconcepten

Stratego, sluipspel of een spel met leventjes. Scouts en gidsen bereiden spelen voor als de beste. Door een spel goed voor te bereiden kan je ervoor zorgen dat leden leren samenwerken als een team, maar ook dat ze leren verliezen en winnen. Je kan uitdagingen in een spel steken en inspelen op de wensen van je groep.

Vrij spelen

In een vrij spel kunnen kinderen hun eigen rol kiezen. Ze oefenen situaties die ze elders tegenkwamen of nog tegen kunnen komen en leren zo veel bij. Vrij spel inbouwen is dus geen schande, het is net belangrijk. Het wordt al helemaal een kunst als je als leiding meespeelt. Speel in op de impulsen die je leden je geven en voel je zelf ook even weer kind. Respect en plezier langs beide kanten verzekerd.

Risico’s nemen

Vuil worden, vuur maken, klimmen en klauteren of crossen door de bossen. Bij de scouts neem je al eens een risico, en dat is top. Blok die wilde ideeën van je leden dus niet per se af in het spel, maar zorg dat ze niet over de grens gaan. Hou in het oog dat leden zich altijd veilig voelen, zowel fysiek als mentaal. Maar het mag wel spannend zijn, want zo verleg je grenzen.

Leefwereld en expressie

Thema’s, verkleedkleren of inkleding. Hoe krijg je je groep mee? Door in te spelen op de leefwereld van jouw tak. Gevoelens en ideeën krijgen via expressie meer ruimte om op te borrelen. Zingend, dansend en toneelspelend leren scouts en gidsen hun mening duidelijk maken aan een groep en opkomen voor hun eigen ideeën. En voor ze het beseffen zijn ze de ster van de avond. Integreer dus expressie in je spel en laat hen al spelenderwijs ontdekken.

Een kaartspel van Scouts en Gidsen Vlaanderen

Niet zomaar een spel kaarten met wat tekeningetjes, maar eentje waarmee we het spel van scouting vertellen. Alle leden en leiding krijgen er eentje kado.

Hier speelt een scout!