Hier speelt een scout

Vier leden spelen met het kaartspel van Scouts en Giden Vlaanderen

Ken jij het gloednieuwe kaartspel van Scouts en Gidsen Vlaanderen al? Het is niet zomaar een spel kaarten met wat tekeningetjes, maar eentje waarmee we het spel van scouting vertellen.

Vier personages, één grote scouts- en gidsenfamilie

Volg Schoppen, Harten, Ruiten en Klaveren doorheen hun scoutscarrière en ontdek de vijf basispijlers (ploegwerk, dienst, medebeheer, zelfwerkzaamheid en engagement) en speelvelden (tocht, spelen, kamperen, technieken en expressie). En wie weet vind je er ook nog andere thema’s  zoals internationaal, leefmilieu en solidariteit in terug.

Schoppen

Schoppen start als onzekere jonggiver bij een scoutsgroep in de buurt. Via technieken, kamp en spel leert Schoppen de groep beter kennen en omgekeerd.

Schoppen krijgt een totem, wordt leiding en ontdekt wat er daarbuiten nog mogelijk is: Herfstontmoeting, Gilwell, districtscommissaris, vormingsbegeleiding en zelfs een internationaal evenement.

Speelkaart SChoppen aas van het Scouts en Gidsen Vlaanderen-kaartspel
Ruiten aas van het Scouts en GIdsen Vlaandern-kaartspel

Ruiten

Als spelende kapoen start Ruiten bij de scouts. Doorheen alle takken ontdekt Ruiten de eigenheden van elke tak en welke speelvelden het spel van scouting zo boeiend maken.

Als leiding en groepsleiding geeft Ruiten groeikansen aan de leden. En wanneer de kleine ruitjes op hun beurt naar de scouts gaan, tja, nostalgie... Want eens gids, altijd gids!

Klaveren

Klaveren is zeescout in hart en nieren. Van zeehondje tot loods staat Klaveren stil bij de basispijlers van scouting. Met respect voor de natuur, tijd voor expressie en samen spelen met andere groepen leert Klaveren het spel van scouting helemaal kennen. En ook een zeescout waagt zich weleens aan een internationaal evenement zoals Jamboree.

Klaveren aas van het Scouts en GIdsen Vlaanderen-kaartspel
Harten aas van het Scouts en Gidsen Vlaandern-kaartspel

Harten

Ook Harten gaat helemaal op in het spel van scouting: een techniekenactiviteit, greppels graven op kamp, met kaart en kompas op tocht, een toneeltje in thema en een bosspel … Harten doet het allemaal.

Harten zoekt als leiding ook nog uitdaging en wordt leiding bij een akabegroep. Daar verlegt Harten samen met de leden grenzen en spelen ze het spel van scouting op maat. Kortom, een scoutscarrière waar Harten bij het kampvuur graag aan terugdenkt.

En waar zijn de boer, dame en heer naartoe?

Bij Scouts en Gidsen Vlaanderen is iedereen gelijk. In dit genderneutraal kaartspel maken we dan ook geen onderscheid tussen dames en heren en staat de een niet boven de ander. De diversiteit van de  personages zie je in de illustraties en je zal merken dat we kozen voor bronzen, zilveren en gouden kaarten. Goud heeft de hoogste waarde, gevolgd door zilver en tot slot brons.