Risicovol spelen

Gids zit bovenop sjorconstructie

Kinderen zijn geen vazen. Risicovol spelen is niet alleen leuk, het is ook belangrijk. Het leert je inschattingen maken die later van pas komen. Bij de scouts leren kinderen en jongeren grote en kleine risico's nemen. Van kapoenen die hun eerste marshmallows in het vuur houden tot jonggidsen die alleen hun weg zoeken op tocht.

Wat kan je leren uit risicovolle activiteiten?

In het algemeen leer je je aanpassen en creatief zijn (verschillende oplossingen zoeken). Je leert ook zorgen dat je veilig bent en blijft, leert doorzetten en krijgt meer zelfvertrouwen.

Door te spelen in de hoogte, zoals in een boom klimmen of van een tak springen, leer je diepte inschatten en je eigen lichaam beter kennen.

Experimenteren met snelheid – door te schommelen of van een helling te rollen – is niet alleen maar leuk. Je leert bovendien ook de controle een beetje afgeven en je grenzen beter kennen.

Ook omgaan met gereedschap zoals hamer en nagels, pijl en boog of kookmateriaal is leerzaam. Je wordt zo sneller gewoon aan dagelijkse taken en krijgt meer vertrouwen in je motoriek.

Door in contact te komen met water of vuur leer je omgaan met potentieel gevaarlijke situaties.

Stoeien, elkaar achtervolgen of speelvechten is goed voor je sociale interactie. Zo leer je ook je grenzen aangeven.

Verstoppen, uit het zicht spelen of in een doolhof rondlopen, het zijn leuke en nuttige activiteiten. Zo leer je een omgeving kennen en leer je verantwoordelijkheid te nemen.

Je leert ook veel bij door te kijken naar risico’s. Zo leer je gevaar inschatten en krijg je extra vertrouwen.

Risicovol spelen, tot aan de grens

Iedereen heeft een comfortzone en die is anders voor iedereen. Bij risicovol spelen zoek je samen met je leden naar uitdaging. Zo treden ze uit hun comfortzone en zoeken ze die zone op die hen uitdaagt en prikkelt. Zonder dat ze in paniek slaan of angst voelen. Dan leren ze immers niets van. Jouw rol als leiding is daarbij cruciaal.

Schema risicovol spelen

Tips om risicovol spel te begeleiden

• Laat de leden zelf bepalen wat haalbaar is. Laat ze een hindernis bouwen die ze spannend vinden, maar toch zouden nemen.
  • Grijp niet meteen in als het gevaarlijk wordt, maar pas het spel aan zodat het wel veilig wordt.
  • Maak vooraf afspraken met je leden: ‘Hoe hoog denk je dat je zou kunnen klimmen zodat je zelf naar beneden kan komen?’
  • Moedig niet te hard aan en dwing niemand om een risico te nemen, zo help je eigen grenzen te stellen.
  • Weet je niet zeker of je moet ingrijpen? Tel in je hoofd tot vijftien. Waarschijnlijk hebben de kinderen zelf een oplossing gevonden.
  • Hou rekening met iedereen. Creëer meer uitdaging of meer comfort voor wie het nodig heeft.
  • Er kunnen veel redenen zijn waarom iemand iets niet wil doen: sociale aspecten, ontwikkeling, ervaringen, angsten... Respecteer die grenzen.

Meer info?

Neem een kijkje op de website van Goe Gespeeld!, onze partner in spelen omdat wij goed spelen belangrijk vinden.