Kamp- of weekendplaats zoeken

twee meisjes en een kampconstructie

Zijn jullie op zoek naar een kampplaats of weekendhuisje? Met deze tips vergroot je de kans dat je snel iets vindt.

Gezocht: kampplaats

Kamp- en weekendplaatsen kan je vinden op deze sites:

Natuurlijk kan je ook in real life op zoek gaan naar een leuke plek. Rondrijden en boeren aanspreken is vaak een goed idee. Nog leuker, stap eens het gemeentehuis binnen op een toffe plek en vraag hen om tips.

Ook handig, vraag in je district of gouw of andere groepen nog leuke kamp- en weekendplaatsen kennen.

Wanneer zoek je?

Zijn jullie je een middelgrote of grote groep? Dan zoek je best twee jaar op voorhand een kampplaats. Zoek ook niet te vroeg. Jullie ledenaantal kan stijgen of dalen en de volgende leidingsploeg wil misschien naar een andere locatie. Ook de uitbater kan onaangekondigde beslissingen nemen (verbouwen of prijzen verhogen).

Wil je meer kans op je gedroomde kamplocatie? Schuif je kamp een dagje op. De drukste kampperiode loopt van 11 juli tot 10 augustus. Het zijn vooral de kampplaatsen voor meer dan honderd personen die het snelst volgeboekt zijn.

Bekijk je kampterrein op voorhand. Ook handig, ga op bezoek in de zomer. Als er op dat moment een groep kampeert, kan je meteen polsen naar hun ervaringen.

Waar moet je op letten?

In het Kampvisum vind je een checklist die je kan gebruiken bij je bezoek aan een potentiële kampplaats.

Heb je een leuke kamp- of weekendlocatie gevonden die niet op Votrecamp.be staat? Vraag de uitbater of je zijn gegevens mag doorspelen aan de Votrecamp, zo help je ook andere groepen in de toekomst.

Gebruik het kampcontract uit het Kampvisum van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Als de uitbater zijn eigen contract wil gebruiken, vergelijk dan met het kampcontract uit het kampvisum. Als er iets ontbreekt, noteer dan de afspraken apart, onderteken ze beide en voeg ze als annex bij het contract van de uitbater.