In welk bos mag je spelen?

kinderen sprokkelen hout in het bos

Niets is leuker dan een goed bosspel. Helaas mag dat niet overal. In Vlaamse en Waalse bossen is niet alles toegestaan, om zo de bossen te beschermen. In veel bossen moet je op het pad blijven, echt spelen in het bos mag enkel in speelzones.

Vlaanderen

In Vlaanderen bestaan drie verschillende speelzones waar spelen toegelaten is. Zoek een speelzone in jouw buurt op de website van het agentschap Natuur en Bos.

Permanente speelzones zijn zones voor waar kinderen, jongeren en jeugdverenigingen de paden mogen verlaten, kampen bouwen en, door het bos rennen. Je mag er spelen van 8 uur tot 22 uur.

icoon speelzone

Tijdelijke speelzones of zomerspeelzones zijn extra speelzones die enkel tijdens de zomer worden opengesteld (1 juli tot 31 augustus). In deze speelzones gelden dezelfde regels als in de permanente speelzones.

Bord zomerspeelzone

Spelen mag ook in vrij toegankelijke zones. Hier mag iedereen de paden verlaten om te spelen, te genieten of te picknicken. In deze zones mag je geen kampen bouwen.

icoon vrij toegankelijke zone

Geen speelzone in de buurt? Je kan ook voor niet-speelzones een toelating krijgen om de paden te verlaten, te spelen en te sprokkelen.

• Vraag minimaal 14 dagen vooraf een machtiging aan van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB).
  • Vraag ook toestemming aan de eigenaar of beheerder van het bos. Vaak kan de uitbater van je kampplaats of de lokale boswachter je daarbij helpen.
  • Vermeld duidelijk wat je wil doen in het bos. Ook voor hout sprokkelen of een touwenparcours bouwen moet je een toelating aanvragen. Heel soms kan je toestemming krijgen om vuur te maken in een bos.

Wallonië

Vul je kampregistratie in voor 10 april. Dan doet Scouts en Gidsen Vlaanderen de aanvraag voor jullie.

Ben je te laat met je kampregistratie? Stuur het aanvraagformulier van het Waals bosbeheer voor 1 mei naar de chef van het cantonnement waar je op kamp gaat. Voeg een kopie of scan toe van de stafkaart van de regio met aanduiding van de kampplaats en de bos(sen) waar je wil spelen. Vermeld zeker of je hout wil sprokkelen of niet. Dat is niet hetzelfde als spelen in het bos.

Brussel

Ben je op zoek naar een groene speelzone in Brussel? Ontdek de speelzones op deze kaart. Of ga spelen in de speelzones in het Zoniënwoud.