Minimumnorm voor lokalen

kapoenen in regenkledij tegen de muur van een lokaal

Een veilig en comfortabel lokaal voor elke groep? Dat vinden we belangrijk! Daarom moet een lokaal voldoen aan de wettelijke verplichtingen en aan de regels van Scouts en Gidsen Vlaanderen rond veiligheid, hygiëne en comfort.

Samen vormen die regels de “minimumnorm voor scoutslokalen”. Ontdek ze in de mooie tabel hieronder.

Vergunningen en stedenbouwkundige verplichtingen

De regels
  • Het lokaal ligt in de juiste zone (woongebied, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, gebied voor openbaar nut). Vraag na bij de gemeente of zoek zelf op via Geopunt (vink ‘gewestplan’ aan) of jullie terrein in orde is.
  • Het lokaal is gebouwd met een geldige bouwvergunning. Heb je een oud gebouw en vind je geen vergunning? Je kan een vergunning krijgen als je kan bewijzen dat je gebouw voor 22 april 1962 werd gebouwd.
  • De groep weet wie de eigenaar is van het lokaal en de grond waarop het lokaal staat.
  • De groep weet of het lokaal in de juiste stedenbouwkundige zone ligt en of het lokaal gebouwd is met een geldige bouwvergunning.
  • Elke groep duidt een lokaalverantwoordelijke aan in de Groepsadministratie.

De regels
  • Er staan geen gasflessen binnen in het lokaal.
  • De schoorsteen, kokers voor afzuigkappen en rookafvoerkanalen worden minstens om de twee jaar schoongemaakt door een erkende schoorsteenveger. De groep heeft hiervan een attest.
  • Brandbestrijdingsmiddelen zijn duidelijk herkenbaar, bereikbaar en bevestigd tegen de muur op maximaal één meter hoogte.
  • Lokalen die meer dan 60 dagen verhuurd worden, zijn uitgerust met een branddetectiecentrale (rookmelders zijn niet voldoende).
  • Brandblussers worden jaarlijks gekeurd. Er zijn minstens twee brandblusmiddelen aanwezig in het lokaal (bijvoorbeeld twee schuimblussersl).
  • In het lokaal wordt niet gerookt en zijn er geen asbakken. Aan elke ingang hangt een sticker ‘verboden te roken’.
  • De verwarming wordt jaarlijks onderhouden door een erkend technicus. Er is voldoende verluchting in ruimtes met gasverwarming.
  • De elektrische installatie is maximum vijf jaar geleden gekeurd.
  • Gasbekkens moeten gemonteerd zijn op een vaste ondergrond.
  • Boven een gasvuur moet een dampkap hangen.
  • De vervaldatum van gastoevoerslangen mag niet overschreden zijn.
  • De gastoevoer is afsluitbaar.
  • Het lokaal lekt niet en minstens één ruimte is winddicht.
  • Er hangt een rookdetector (bij voorkeur via branddetectiecentrale) in elk lokaal waar (soms) geslapen wordt.
  • Brandbare producten worden afgesloten bewaard op een plek die enkel toegankelijk is voor leiding.
  • De vluchtroute is aangegeven en permanent toegankelijk.
  • Er ligt niets in de technische ruimte dat brandverspreiding kan veroorzaken. Een technische ruimte is geen opslagplaats, hou deze dus leeg.
  • De hoofdschakelaars voor gas, elektriciteit en water zijn herkenbaar en vlot bereikbaar. Alle leiding weet waar ze staan.
  • Er staan geen losse verwarmingstoestellen in het lokaal.
  • Er ligt een zaklamp bij de elektriciteitskast.
  • Er is een asbestinventaris en asbesthoudende materialen worden goed aangeduid en beheerd of verwijderd.

Duurzaamheid

De wet
  • Centrale verwarming die ouder zijn dan 15 jaar moeten vervangen worden.
  • Als centrale verwarming vanaf 20 kW ouder zijn dan vijf jaar, moet elke vijf jaar een verwarmingsaudit gebeuren.
Bij het vernieuwen van een erfpacht- of opstalovereenkomst (vanaf 01/01/2022) geldt een renovatieverplichting voor niet-residentiële gebouwen.

Regels van je gemeente

Lokale besturen, politiezones of hulpverleningszones zijn verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in hun gemeente of 'zone'. Het kan zijn dat er in jouw gemeente of hulpverleningszone extra regels zijn voor jeugdlokalen, publiek toegankelijke inrichtingen ...

Voor meer info over deze extra regelgeving contacteer je je jeugddienst of hulpverleningszone.