Wat doe ik bij schade aan de boten?

twee zeilboten in open water onder een blauwe lucht.

Schade aan jullie vloot of boten? Wat nu? Geen paniek, hier lees je wat je moet doen!

Wat moet ik als leiding doen?

Schade vaststellen

Maak eerst voldoende foto's van de schade.

Herstel nog niet alle schade. Bewaar het beschadigde materiaal voor eventuele expertise door de verzekering.

Laat een raming opmaken van de herstelkosten. Vraag bijvoorbeeld een offerte aan voor de herstelling van je boot of zoek op hoeveel een nieuw zeil kost.

Doe als (groeps)leiding zelf aangifte bij Ethias

Mail naar brandschade@ethias.be met als onderwerp ‘botenpolis 45.060.083’ en de naam van jullie scoutsgroep. Vermeld wat er gebeurd is en hoe de schade werd opgelopen. Geef ook zeker de naam van de boot en het type mee. Voeg foto’s toe.

Afhankelijk van de opgegeven raming van het herstelbedrag beslist Ethias of er expertise nodig is.

Daarna bezorgt Ethias jullie een dossiernummer. Gebruik dit altijd in de verdere communicatie.

Als er geen expertise nodig is, zal Ethias gedetailleerde schadebestekken vragen. Als er wel expertise nodig is, bezorgt Ethias je het adres van de expert waar je dan een afspraak mee kan maken.

Als de expert de schade komt bekijken, hou je je eigen raming best bij de hand. Bespreek het voorgestelde vergoedingsbedrag met je medeleiding voor je 'voor akkoord' tekent. Twijfelen jullie of dat bedrag wel klopt? Neem dan contact op met Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Pas na akkoord tussen leiding en verzekering kan het materiaal hersteld worden.

Bezorg de betaalde facturen aan Ethias.

Meer veelgestelde vragen