Wie staat er in leiding?

Een groep leiding die in een spiegel op de grond een foto trekken

Het kloppende hart van Scouts en Gidsen Vlaanderen? Dat is de leiding! Zij zijn vaak de grote held en inspiratiebron van hun scoutsleden. Maar wie staat er in leiding?

Leiding

Leiding zijn jongeren die vrijwillig het engagement aangaan om elk weekend het beste van zichzelf te geven.

Leiding doet zoveel meer dan enkel spelletjes spelen. Kampen organiseren, creatieve activiteiten bedenken, materiaal beheren, samenwerken met de buurt en gemeente… Ze kunnen in een veilige omgeving hun talenten ontwikkelen. En zo een sterke basis opbouwen voor de toekomst.

Om nog meer te groeien, kan leiding op vorming gaan. Van een meerdaagse cursus tot een namiddagje vorming in de buurt, Scouts en Gidsen Vlaanderen biedt het allemaal aan. Op maat van leiding, inspirerend en leuk. Want leidinggeven kan je leren!

Groepsleiding

In elke groep staan één of meerdere jongeren in groepsleiding. Zij nemen nog extra verantwoordelijkheid en leiderschap op. Zij zitten de groepsraad voor, werken actief aan een goede groepssfeer en motiveren de leidingsploeg. Ze staan vaak ook in voor de financiën, administratie en verzekeringen.

Waarom?

Leiding zijn, dat vraagt wel wat tijd en energie. Waarom worden jongeren leiding? Leiding zijn, dat is jezelf leren kennen en de kans krijgen om te groeien. Samen met je vrienden een sterke ploeg vormen. Genieten van elkaar en de leuke momenten onderling. Dat is scouting!

En de rest?

Leid(st)ers staan er natuurlijk niet alleen voor. Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft een overkoepelende structuur en waakt zo over de kwalitatieve werking van de 500 groepen.