Leiding en kapoenen met fluovest

Safety first, altijd. Scouts en Gidsen Vlaanderen stelt veiligheid voorop. Blauwe plekken en verantwoord risico nemen, dat is ook eigen aan scouting. Maar hoe? En wat als het misloopt?

In de Speel op Veilig ontdek je alles over veilig omgaan met elkaar, met materiaal en met activiteiten. Ontdek de (wettelijke) regels en de richtlijnen van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Plus risico’s en suggesties.

Wat kan je in de Speel op Veilig vinden? Alle over veiligheid en regels bij vuur, water, hoogte, verkeer, materiaal, drugs, tabak en alcohol… Maar ook een antwoord op je vragen over op tocht of op kamp gaan.

Lees de Speel op Veilig online.

cover speel op veilig 2022

Verzekeringen

Je kind is verzekerd tijdens de scoutsactiviteit en op weg van en naar de activiteit. Dankzij de ledenpolis zijn alle scouts- en gidsenleden verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. (Je kind is dus niet verzekerd tegen ziekte.)

Van zodra je je kind inschrijft en betaalt bij een lokale scouts- en gidsengroep, ben je verzekerd. Je mag twee keer komen proberen en ook dan ben je verzekerd.

Moest er helaas toch iets mislopen, dan is de leiding op de hoogte van wat ze moeten doen. Ze zullen jullie ook alle nodige verzekeringsformulieren bezorgen.

API

Loopt het toch mis? Vaak kan je bij vragen terecht bij jouw groep. Heb je ernstige vragen, vermoedens of klachten over een integriteitsschending? Dat is elke vorm van lichamelijk, seksueel, moreel of psychisch gedrag waarvan jij vindt dat het over jouw grens gaat of over de grens van iemand anders. Dan kan je terecht bij het aanspreekpunt integriteit.

Veelgestelde vragen

Als leiding ben je verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Dat wil zeggen dat je verzekerd bent als je schade berokkent aan iemand anders. Of als een van je leden schade veroorzaakt. Er moet duidelijke schade zijn én een duidelijke dader om een beroep te doen op deze verzekering.

Je bent als scouts of gids verzekerd dankzij de ledenpolis voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Ziekte is niet verzekerd. Ontdek alles over de verzekeringen.

Scouts en gidsen zijn tijdens een leefweek verzekerd vanaf de leeftijd van gidsen/verkenners, als de ouders en de groepsraad hun toestemming hebben gegeven voor de leefweek en als er voldoende leiding aanwezig is. De leden en leiding zijn verzekerd tijdens de leefweekactiviteiten en op weg van en naar de school of het werk en het scoutslokaal. Ook het scoutslokaal is verzekerd.

Ja, scouts en gidsen zijn verzekerd tijdens een kasactiviteit. Die moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen: het moet in of vanuit de groep gebeuren, sporadisch of eenmalig zijn en het moet passen bij de leeftijd van de leden. Meer informatie over kasactiviteiten vind je hier.

Meer veelgestelde vragen