Wisselen van groep

moedeloos

Is je zoon of dochter fan van scouting, maar ga je liever op zoek naar een andere groep? Dat kan uiteraard. Ontdek hoe het werkt.

Klaar voor de wissel?

Denk goed na voor je de keuze maakt. Waarom gaan jullie op zoek naar een andere groep? Is er echt geen andere oplossing? Bespreek het eerst met de leidingsploeg, wie weet kunnen jullie samen een oplossing vinden.

Natuurlijk kunnen er verschillende redenen voor zijn: een verhuis, je zoon of dochter heeft meer nood aan ondersteuning en daarom kiezen jullie liever voor een akabegroep, het tijdstip van de activiteiten past niet goed of de sfeer zit niet goed.

Hoe vind je een andere groep? Mond-aan-mondreclame werkt altijd. Misschien zitten schoolgenoten wel in een andere scoutsgroep. Je kan alle scoutsgroepen ontdekken in de groepenzoeker.

Praktisch is er geen probleem. Scouts en Gidsen Vlaanderen werkt met een online administratietool, de Groepsadministratie. De nieuwe scoutsgroep zal je gegevens dus kunnen overnemen van de vorige groep.

Wissel je tijdens het lopende scoutsjaar? Het deel van het lidgeld dat aan Scouts en Gidsen Vlaanderen werd betaald, blijft geldig. Informeer bij de leiding van de nieuwe groep of ze nog een groepsbijdrage vragen.

Een wissel is niet altijd even eenvoudig. Praat het goed door. Zowel thuis met je gezin als met de nieuwe en oude scoutsgroep.