Geldactiviteiten

Twee scoutsmuzikanten met gitaar en bas op een podium

Scoutsactiviteiten kosten geld. Gelukkig zijn er veel manieren om geld in te zamelen voor je groep. Maar er zijn goede en minder goede redenen om geldactiviteiten te organiseren.

Hoe laat je de kassa rinkelen?

Goede financiële acties brengen niet zomaar geld op. Het zijn ook leuke en zinvolle scoutsactiviteiten. Welpen die wc-papier verkopen op straat halen misschien veel geld binnen. Maar scoutesk kan je dat niet echt noemen.

Bovendien zijn ook niet alle activiteiten waarvoor je geld inzamelt goede scoutsactiviteiten. Naar Disneyland gaan met je kapoenen klinkt erg leuk. Maar wat is de meerwaarde als scout?

Denk goed na voor je een (geld)activiteit organiseert. Volgende vragen kunnen je hierbij helpen:

• Voor wie doe je de geldactie?
  • Wat is het doel van het evenement? Wil je een leuke pannenkoekenslag organiseren zodat je eens rustig met ouders kan babbelen? Of heb je de centjes van de fuif echt nodig voor een nieuw dak voor de lokalen?
  • Waar gaat het geld naartoe? Heb je het geld nodig voor een specifieke activiteit of kost? Of zet je het geld gewoon op een bankrekening zonder er iets mee te doen?
  • Welke inspanning moet je hiervoor moet leveren? Maak een afweging of de activiteit de moeite waard is. Denk hierbij niet alleen aan inkomsten, maar ook aan de aard van de activiteit. Jins samen laten babysitten om hun kamp te bekostigen is bijvoorbeeld een goed idee. Het brengt geld in het laatje én is een leuke scoutsactiviteit.
  • Is de activiteit wel een scoutsactiviteit? Ontdek of je activiteit wel een scoutsactiviteit is. Is het geen scoutsactiviteit maar een evenement? Sluit dan een evenementenverzekering af.

Buitensporige geldactiviteiten

Buitensporige geldactiviteiten zijn activiteiten waarmee je grote sommen geld verdient. Vaak zijn dat regelmatig terugkerende, grote activiteiten georganiseerd door andere organisaties (bijvoorbeeld maandelijks tappen in een grote concertzaal of regelmatig werken op festivals). Maar ook jaarlijkse evenementen met een gigantische opbrengst.

Zulke evenementen zijn geen scoutsactiviteiten, ze staan los van jullie werking. En dat doet twijfel ontstaan. Scouts en Gidsen Vlaanderen vraagt met aandrang om dit niet te doen. De financiële gevolgen hiervan kunnen enorm zijn, zowel voor Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw als voor de lokale groep.

Btw en kleine ondernemingen

Het btw-verhaal is een complex verhaal. In principe moet je je hier geen zorgen over maken. Maar het kan mogelijk grote gevolgen hebben. Ontdek alles over btw en je scoutsgroep.