Creatieve geldacties

scouts en gidsen aan een gesjorde eettafel.

Geldacties zijn een goede manier om de kas te spijzen. Wat willen jullie doen als actie? Spaghettidagen zijn bijvoorbeeld leuk, maar niet zo creatief. Laat je inspireren door dit lijstje creatieve geldacties van andere groepen.

Het inspiratielijstje:

• Gepersonaliseerde bakstenen: de nieuwbouw van Scouts Rotselaar-Heikant bestaat deels uit bakstenen die mensen zelf gekocht én versierd hebben. Ze haalden met hun actie de krant
  • Website Trooper.be: Via Trooper kan je groep een percentage verdienen op de online aankopen bij verschillende winkels. Bol.com heeft ook een gelijkaardig partnerprogramma.
  • Aandelen: Scouts Lille verkocht 'aandelen', zoals een dakaandeel, deuraandeel of raamaandeel. Elk aandeel heeft een andere prijs en hiervoor krijg je iets anders in ruil.
  • Peterschap van sjorbalken: de buitenkant van de nieuwbouw van Scouts Aalter bestaat uit sjorbalken en die hebben allemaal een peter die hiervoor betaalde. Foto’s hiervan vind je op hun site.
  • Sociale crowdfunding: SoCrowd, een crowdfundingplatform gebruikt door Scouts en Gidsen Dendermonde.
  • Iets zelfgemaakts verkopen: eigen bier, zelfgeperst appelsap, sierknopen als sleutelhanger, miniscoutsdasjes om aan autospiegels te hangen, zeep met logo in verschillende geuren, zelfgemaakte confituur.
  • Of eens iets anders organiseren: indoorpretpark, sporttoernooi, comedy night, rommelmarkt, DJ-contest, graven poetsen naar aanleiding van Allerzielen...