1.250 scouts en gidsen maken zich op voor World Jamboree Korea 2023

05 april 2023|
JanVan Reusel communicatie@scoutsengidsenvlaanderen.be
WSJ2

Tijdens deze paasvakantie bereiden de zowat 1.250 scouts en gidsen die deze zomer ons land vertegenwoordigen op de Wereldjamboree in Korea, zich voor op dat avontuur. Dit gebeurt tijdens een "minikamp" van 6 tot 10 april met alle deelnemers uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië onder tentzeil op het Hopper jeugdverblijf De Kluis te Sint-Joris-Weert bij Leuven.

De World Jamboree - een samenlevingservaring met 50.000 leeftijdsgenoten uit meer dan 170 landen - is het grootste internationaal jeugdkamp ter wereld. Deze 25ste editie zal plaatsvinden van 1 t.e.m. 12 augustus 2023 in SaeManGeum (Zuid-Korea). Het Belgische contingent zal met zo'n 1.250 scouts en gidsen deelnemen, verdeeld in 28 units, met telkens 36 leden tussen 14 en 18 jaar en 4 leiding. Vanaf 18 ga je mee als leiding of als medewerker in het International Service Team, dat ervoor zorgt dat de reis en het kamp vlot en veilig verlopen.  Ter voorbereiding is er nu het minikamp waar de deelnemers kennismaken met elkaar en kunnen oefenen in het samen kamperen, en via workshops, uitdagende activiteiten en spelen kunnen vooruitblikken op wat komt.

Luidop dromen van gelukkige mensen in een rechtvaardige wereld.

Het opzet van de World Jamboree is jonge mensen vanuit alle continenten, culturen, religies, afkomst en achtergrond, samen kamperend te laten ondervinden wat wereldbroederschap kan betekenen. Het spreekt voor zich dat de humanitaire actualiteit op wereldvlak aandacht verdient bij het vredesopvoedend karakter van dit wereldkamp, waar jongeren vanuit alle hoeken van de wereld samen activiteiten zullen beleven. Een ervaring die vandaag meer dan ooit wordt vertaald in het thema voor deze World Jamboree “Draw your Dream”.

In België zijn ruim 180.000 scouts en gidsen actief, of zowat 7% van alle jonge mensen in België is aangesloten bij één van de vijf organisaties: Fédération des Scouts Baden-Powell de Belgique, Les Guides, Scouts et Guides Pluralistes de Belgique, Scouts en Gidsen Vlaanderen en FOS Open Scouting, verzameld in de koepelorganisatie Guiding & Scouting Belgium (GSB). Wereldwijd tellen we 50 miljoen scouts en 10 miljoen gidsen.

Recent nieuws