Alternatieve HO? Een laatste keer.

31 mei 2021|
Jan Van Reusel - communicatie@scoutsengidsenvlaanderen.be
RadiHO21bis

Ook dit jaar, 2021, zal onze Herfstontmoeting niet zoals we kennen kunnen plaatsvinden. Uiteraard laten we ons enthousiasme voor HO geen jaar in de kast liggen. De organisatie werkt intussen fanatiek een kwalitatief alternatief uit. Net als vorig jaar brengen we alle leidingsploegen - op afstand maar toch - samen aan het eigen scoutslokaal. Op zaterdag 28 augustus luisteren we naar RadiHO als aftrap voor het nieuwe jaar. Binnenkort kan leiding het bijhorende HO-pakket bestellen om editie #HO21 te beleven binnen de eigen leidingsploeg.

Geen lichte beslissing

HO op de gekende manier (weeral) afgelasten? Een moeilijke beslissing en vervelende boodschap. Vooral met de gunstige vooruitzichten naar het einde van de zomer toe.

Er is vergaderd, gewikt, gewogen. Het is met pijn in het hart dat de HO-ploeg door corona afgedwongen tot de conclusie kwam dat een ‘gewone HO’ organiseren niet haalbaar is nu. Dit geeft ook de tijd en ruimte om nog een mooi alternatief te voorzien dat de inspiratie, creativiteit en samenhorigheid biedt waar we zo’n nood aan hebben.

Waarom niet?

Die gunstige vooruitzichten op versoepelingen einde vakantie, wanneer HO zou plaatsvinden, zijn onder voorbehoud van criteria en drempelvoorwaarden. Een ‘twijfelachtige go’ is te onzeker om zo’n groot evenement op poten te zetten.

Ook zijn de richtlijnen en regels voor dergelijke evenementen nog niet gekend of afgeklopt, nodig om een HO praktisch en inhoudelijk op touw te zetten.

Tenslotte zijn het vrijwilligers die HO trekken. Anders dan bedrijven achter grote festivals die de gok wél wagen. Die onzekerheid in combinatie met haalbaarheid, gaven de doorslag bij het besluit: er werd gekozen voor een kwalitatief alternatief voor alle leiding dat al wél met zekerheid kan worden vormgegeven.

RadiHO

Alle 12.000 leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen zijn welkom om op zaterdag 28 augustus van 11u tot 02u samen te komen met hun eigen leidingsploeg, begeleid door een live uitzending van RadiHO. Intussen de tweede online radio-uitzending van Scouts en Gidsen Vlaanderen. De golflengte om goed af te stemmen volgt. Maar eerst? Op kamp ...!

Recent nieuws