Bij welpen & kabouters komen maskers in het spel

19 november 2021|
jan Van Reusel - communicatie@scoutsengidsenvlaanderen.be
maskers binnen

Ook jeugdbewegingen moeten vanaf 20 november de riem weer even strakker aanspannen met opflakkering van corona. In opvolging na het Overlegcomité deze week geldt vanaf zaterdagochtend 07 uur een algemene mondmaskerplicht binnen voor iedereen vanaf 10 jaar. Deze regel werd vandaag in een Koninklijk Besluit afgeklopt voor alle sectoren en geldt dus ook voor jeugdwerk. Het mondmasker mag af, als je zittend eet of drinkt en wanneer de aard van activiteit het niet zou toelaten, en je  dan voldoende ventilatie voorziet (deze uitzondering is vooral  bedoeld voor contactsporten). Buiten hoef je geen mondmasker te dragen op je activiteit met scouts en gidsen. Overnachtingen blijven mogelijk met zoals altijd en overal zorg voor algemene richtlijnen:

• Kies bij voorkeur voor activiteiten buiten.
  • Zorg voor goede ventilatie en verluchting bij binnen-activiteiten.
  • Waar mogelijk houd je anderhalve meter afstand.
  • Behoud aandacht voor basishygiëne zoals handen wassen.
  • Zorg ervoor dat wie ziek is niet deelneemt.
  • Vermijd samenscholingen.
  • Houd je als groep aan de maatregelen van toepassing voor een specifieke locatie bij verplaatsingen, evenementen,  enz.
  • Lokaal kunnen er strengere regels zijn, houd daar rekening mee.
  • Duid een verantwoordelijke aan als aanspreekpunt voor deelnemers, ouders en indien nodig de corona tracers.
  • Noteer wie aanwezig is bij de activiteit.

De solidariteit die gevraagd wordt is groot maar scouting draait door; onderweg met scouts en gidsen ontstaat misschien net even de ruimte om op een juiste golflengte met leden en leiding te ventileren wat dit alles met ons allen doet, samen nieuwe moed te scheppen en uitzicht te bieden. Dromenland blijft in zicht.

Recent nieuws