World Scout Jamboree 2023 Zuid-Korea start voorbereidingen

23 maart 2022|
jan Van Reusel - communicatie@scoutsengidsenvlaanderen.be
JAMBE

PERSBERICHT Komend weekend - van vrijdagavond 25 tot zondagmiddag 27 maart ’22 - blazen de vijf de Gidsen en Scoutsbewegingen van België verzamelen voor alle leiding en het serviceteam die in de zomer van 2023 met zo’n 1.250 scouts en gidsen vanuit ons land deelnemen aan de World Jamboree in Korea. Die opstart gaat door op Hopper jeugdverblijf Moerkensheide in De Pinte.
Daar wordt de voorbereiding aangevat met de begeleiding voor de deelnemende jongeren en kennisgemaakt met technische en logistieke werkgroepen om onze delegatie te ondersteunen. Dit weekend worden de 220 medewerkers verwacht die tijdens de Jamboree een leidinggevende of ondersteunende rol zullen opnemen.

De vierjaarlijkse World Jamboree is met bij de 50.000 deelnemers uit meer dan 170 landen het grootste internationaal jeugdkamp ter wereld. De 25ste editie zal plaatsvinden van 1 t.e.m. 12 augustus 2023 in SaeManGeum (Zuid-Korea). Het Belgische contingent gaat de week ervoor op rondreis doorheen Zuid-Korea om kennis te maken met de plaatselijke cultuur.

Luidop dromen van gelukkige mensen in een rechtvaardige wereld

Het opzet van de World Jamboree is jonge mensen vanuit alle continenten, culturen, religies, afkomst en achtergrond, samen kamperend te laten ondervinden wat wereldbroederschap kan betekenen. Het spreekt voor zich dat de pijnlijke actualiteit rond Oekraïne een bijzonder gegeven is dat nu aandacht verdient bij het vredesopvoedend karakter van dit wereldkamp: terwijl oorlogsgeweld leidt tot wanhopig vluchten en een humanitaire catastrofe, bereidt scouting jongeren voor om met collega’s vanuit alle hoeken van de wereld - inclusief uit huidige conflictgebieden - samen te leven en activiteiten te beleven. Een ervaring die vandaag meer dan ooit wordt vertaald in het thema voor deze World Jamboree “Draw your Dream”. De spanningen in de regio bij Oekraïne houden voelbaar ook hier kinderen en jongeren erg bezig; waardoor deze bezorgdheid tijdens het voorbereidend weekend met leiding en service logischerwijze onderwerp van gesprek zal vormen.

Suske & Wiske mee op kamp

Traditioneel presenteert de Belgische vertegenwoordiging zich bij andere landen op World Jamboree aan de hand van een stripfiguur. Deze kenmerkende gewoonte wordt ook nu voortgezet met Suske & Wiske, die in Korea het verhaal van scouting in België zullen uitdragen. Vanuit een persoonlijke verbondenheid van wijlen Willy Vandersteen als scout, werkte Standaard Uitgeverij hiervoor speciale illustraties uit met alle typische figuren rond Suske & Wiske getekend in scoutsuniformen. Ook het logo van onze delegatie zal deze elementen bevatten en een eerder verhaal ‘De Wervelende Waterzak’, dat zich afspeelt in een scoutscontext rond Jamboree, wordt heruitgegeven om deelnemers te helpen hun bijdrage van 3.500 euro te financieren.

Verderop

Het Belgische contingent zal deelnemen in 28 units met telkens 36 leden tussen 14 en 18 jaar en 4 leiding. Vanaf 18 ga je mee als leiding of als medewerker in het International Service Team, dat ervoor zorgt dat de reis en kamp vlot en veilig verlopen. Na dit startweekend met leiding en service, volgen nog verschillende voorbereidingsdagen en een minikamp met zowel leden als leiding om elkaar vooraf te leren kennen. De units worden immers (geografisch verspreid) samengesteld zodat niemand elkaar vooraf kent; dit om vanaf het eerste moment in te zetten op oefenen in socializen over talen, gewoonten en verschillen heen. Head of Contigent voor onze delegatie wordt Jasper Hulsmans die zelf als 14-jarige scout meeging op de 20ste World Scout Jamboree 2003 in Thailand en ook vorige editie anno 2019 eindverantwoordelijke was voor de Belgische afvaardiging van ons land in de Verenigde Staten.

In België zijn ruim 180.000 scouts en gidsen actief, of zowat 7% van alle jonge mensen in België is aangesloten bij één van de vijf organisaties: Fédération des Scouts Baden-Powell de Belgique, Les Guides, Scouts et Guides Pluralistes de Belgique, Scouts en Gidsen Vlaanderen en FOS Open Scouting, verzameld in de koepelorganisatie Guiding & Scouting Belgium (GSB). Wereldwijd tellen we 50 miljoen scouts en 10 miljoen gidsen.

Jamboree2023.be

Recent nieuws