Fok de blok: dit kan je doen tijdens examens

Details

Duur: 30 minuten

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 12 tot 99 jaar

Spelers: van 2 tot 99

Soort: binnenspelen

Terrein: binnen

Thema's: Examens

Spelletjes

Kiekeboe via de webcam

De deelnemers richten hun laptop richting de ruimte waar ze inzitten. Eén iemand zal zo dadelijk aftellen en dan moeten ze zich verstoppen binnen het gezichtsveld van de laptop. De zoeker moet proberen om iedereen te vinden. Als hij/zij niemand kan vinden, mag hij KIEKEBOE roepen en dan met de ogen toe aftellen (de eerste keer van 10 tot 0, dan van 9, dan van 8, …) De deelnemers moeten dan het scherm komen tikken en hun naam roepen. Deelnemers die gezien zijn, spelen niet meer mee.

Samen tellen tot 20

Iedereen zet zijn microfoon aan. Het is de bedoeling om samen tot 20 te tellen. Iedereen moet echter ad random door elkaar tellen, er mag geen beurtrol zijn en er mogen geen tekens gegeven worden. Als er twee personen samen een cijfer zeggen, moet er terug van 0 begonnen worden. 

Positief roddelen

Eén iemand moet zijn video uit zetten en de microfoon muten. Zo is het precies of hij/zij er niet meer is. De andere personen gaan nu over “de afwezige” roddelen, maar alleen maar positieve dingen! Dit is goed voor de groepsgeest en kan een opkikkertje geven aan leden. 

Quiz zonder antwoorden

Iedereen mag papier nemen en een stift. We spelen een quiz, maar de antwoorden zijn nog niet gekend, want de deelnemers moeten deze zelf nog uitvoeren. Er wordt telkens een vraag/uitdaging gelanceerd en enkele deelnemers aangeduid. De andere deelnemers schrijven op wie ze denken dat er gaat winnen. Als de opdracht is uitgebeeld, kunnen we zien wie er gewonnen is. 

Dooie vis

iedereen trekt een screenshot van zijn eigen voor de achtergrond. Iemand sluit de ogen. Sommige mensen vervangen hun achtergrond naar die foto en verdwijnen uit beeld, anderen zitten stokstijf. De “zoeker” krijgt 3 minuten om te achterhalen wie echt is en wie niet.. 

Swingpaleis

Een quiz kan je ook spelen via Zoom. We stellen de proef op de som met een ronde uit het swingpaleis. Ik voeg een songtekst in in Google translate en laat die in een andere taal voorlezen. Wie het eerste het antwoord kan typen in de chat, wint een punt. 

Hoger Lager

We spelen een spelletje hoger/lager. De deelnemers moeten aangeven of ze denken dat de volgende kaart hoger of lager gaat zijn. Dit doen ze door hoog of laag in hun vakje van de video te gaan zitten. Wie het fout heeft valt af voor deze ronde, zodat er op het einde van de ronde 1 persoon overblijft. Er kunnen meerdere rondes gespeeld worden.

Muziek luisteren met Forgotify

Als het even wat rustiger mag, kan je ook wat muziek luisteren. Dat kan bijvoorbeeld met forgotify (http://forgotify.com/), daar kan je liedjes spelen die nog nooit door iemand geluisterd zijn op Spotify. Mag het wat minder rustig? Placeer gerust een dansje op de vette beats van Forgotify.

Blackstories

Je kan samen het spel Blackstories spelen. Blackstories zijn sinistere, ingenieuze en morbide verhalen waar je als spelers kan achter komen hoe ze gingen door vragen te stellen. Wanneer iemand het spel heeft, kan die raadselmeester zijn. De raadselmeester pakt een kaart van de stapel en leest de gebeurtenis voor. Dan vraagt hij ‘waarom?’. Het antwoord staat echter op de achterkant van de kaart, dus het is aan het raadselvolk om dit te achterhalen. Zij mogen hiervoor vragen stellen die beantwoord kunnen worden met ‘ja’ of ‘nee’. Ook leuk om raadsels te verzinnen over jouw eigen afdeling

Verkleedpartijtje

Een verkleedpartijtje kan ook ontspannend zijn! Geef iedereen even de tijd om zich te verkleden in een bekend persoon of personage. Wanneer iedereen klaar is, moeten jullie van elkaar raden in wie die verkleed is. 

Dilemma op dinsdag

Je kan samen ook enkele ‘dilemma’s op dinsdag’ bekijken en zeggen aan elkaar voor welke je zou kiezen en waarom. http://dilemmaopdinsdag.nl/archief/

Fopspelen

Zieke koe

Spelers: 2 die het spel NIET kennen of duo’s wanneer de groep echt groot is.

Spel: Beide spelers gaan eerst even naar buiten. Nadat het spel is uitgelegd komt de eerste speler binnen en krijgt die de opdracht om de zieke koe te vinden. De speler moet zeer aandachtig luisteren wanneer de rest van de groep luid loeit als een koe. De speler krijgt drie kansen en zodoende loeit de groep ook drie maal. De speler zal er echter niet in slagen om de zieke koe te vinden en neemt gewoon plaats in de kring. De tweede speler wordt binnengeroepen en krijgt dezelfde opdracht.

Truc: De leden van de kring zullen de eerste twee keren weer zo luid mogelijk loeien, maar de derde keer zeggen zij niets. Dit weet de eerste speler natuurlijk niet en deze zal in zijn eentje luid loeien. Op die manier zal de eerste speler uitgeroepen worden tot zieke koe.

Dit spel kan met meerdere duo’s gespeeld worden, er moet dan telkens bij de eerste persoon van een nieuw duo drie keer geloeid worden en bij de tweede persoon twee keer.

Eerlijke rechters

Speler: mag spel NIET kennen

Spel: De spelleider is de eerlijke rechter. De speler moet voor deze rechter verschijnen. De rechter herhaalt telkens de volgende zin : “Ik ben de eerlijke rechter en je moet op elke vraag eerlijk antwoorden”. Vervolgens stelt de spelleider een vraag. Als hierop niet juist geantwoord wordt, moet de speler een kledingstuk uitdoen.

Voorbeeldvragen die gesteld kunnen worden:

  • Wat is de kleur van jouw schoenen/sloefen die je draagt?
  • Wat heb je deze ochtend gegeten?
  • Draag je een onderbroek?
  • Wat is de kleur van jouw haar?
  • Draag je een bril?

Truc: Het enige juiste antwoord op de vraag van de rechters is, zoals ze meestal al vaak gezegd hebben : ‘eerlijk’. Om te voorkomen dat iemand helemaal in zijn blootje voor de camera komt te zitten is het belangrijk dat er tips gegeven worden door de spelleider wanneer het de speler echt niet lukt om de oplossing te vinden.

Eerste huwelijksnacht

Speler: mag spel NIET kennen

Spel: 1 of meerdere personen verlaten de groep. Nadat het spel uitgelegd is aan de groep, roept men de speler terug binnen. De speler komt terug in het gesprek. De groep zegt verder niets. De speler zal ne een tijdje allerlei vragen beginnen te stellen zoals; Wat moet ik doen? Waarom zeggen jullie niets? Doe ik het goed?

Truc: Wat de groep wel weet, maar de speler niet weet, is dat hij in de slaapkamer van zijn eerste huwelijksnacht is terecht gekomen. Hilariteit alom natuurlijk als de speler de vraag stelt ‘wat moet ik doen’