Jonggivers op een rij
Divider Divider Divider

Jonggidsen, jongverkenners en scheepsmakkers

Als jonggids of jongverkenner ben je 11 tot 14 jaar en zit je in het zesde leerjaar of het eerste of tweede middelbaar*.

Ben jij jonggids, jongverkenner of scheepsmakker? Welkom!

Bij de scouts leer je je plan trekken. Een zithoek sjorren, op tweedaagse gaan, je eigen potje koken. Maar daarnaast hou je er ook van een leuk bosspel te spelen. Elke week iets anders, maar steeds met je vrienden.

Ken jij Boem? Dat is een tijdschrift speciaal voor de oudste scouts en gidsen. Of voor iedereen die zich oud genoeg voelt. Lees over de avonturen van andere jonggivers, givers of jins. Ontdek een nieuwe techniek om uit te proberen. Of ontdek tips.

*Heb je een jaar overgeslagen? Of ben je blijven zitten? Dan klopt deze zin misschien niet. Je kan samen met je leeftijdsgenoten in je tak zitten. Of met je klasgenoten. Bespreek met je leiding (en je ouders) wat de beste oplossing voor jou is.

Vind je jouw tak niet? Sommige groepen hebben andere taknamen. Dat zijn vaak takken die maar twee jaar duren. Bijvoorbeeld tussen kabouters en welpen en tussen jonggidsen en jongverkenners. Benieuwd naar waarom jouw groep andere namen gebruikt? Vraag het aan je leiding!