Een scoutsgroep in een cirkel zit op het gras onder de zon in het park

Klaar om je in te schrijven bij de scouts? Ontdek hier hoe je je inschrijft.

Hoe schrijf je je in?

Zoek een scoutsgroep. Neem contact op met de groep. In de groepenzoeker kan je de website van de groep vinden.

Sommige groepen werken met de online inschrijfmodule, andere groepen hebben een eigen systeem. Vraag aan de leiding van jouw groep hoe het werkt.

Je zal lidgeld moeten betalen. Vraag aan de leiding hoeveel het lidgeld van hun groep bedraagt en hoe je het in orde brengt. Wil je meer weten over lidgeld? Kijk dan op deze pagina.

Vergeet ook niet de individuele steekkaart in te vullen. Zo kan leiding je veilig en persoonlijk begeleiden. Vraag aan de leiding hoe je de individuele steekkaart het beste invult, op papier of digitaal.

Verwijst de leiding je naar de groepsadministratie? Dat is de online administratietool van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Ontdek hier de handleiding voor leden en ouders.

Kinderen en jongeren kunnen vanaf 6 jaar of het eerste leerjaar naar de scouts, zolang ze 6 jaar worden voor 31 december van het lopende scoutsjaar. Voor 2023-2024 wil dit zeggen dat vanaf 1 september 2024 iedereen lid kan worden die geboren is voor 31 december 2017, of in 2018 geboren werd maar al in het eerste leerjaar zit.