Leiding worden

Leiding doet gek

Ben je jin of laatstejaar giver en denk je eraan om leiding te worden? Wat een leuk idee!

Leiding worden of liever niet?

Leiding worden is leuk. Toffe spelen organiseren, samen genieten met je medeleiding, op kamp gaan… Maar het vraagt ook tijd en engagement. Zie je die inzet zitten? Praat erover met je leiding en medejins. Laat je inspireren door de hangmatmethodiek.

Wil je al eens proeven van in leiding staan? Organiseer een jinstage in je scoutsgroep: draai als jin al eens een dagje mee in een tak. Bereid al een keertje een spel voor samen met je medejins en jinbegeleiding.

Twijfel je of je leiding wil worden? Er zijn nog andere opties. Ben je sterk in technieken en materiaal? Misschien kan je materiaalmeester worden. Of kan je wel een leuke taak opnemen in je district of gouw. Spreek je leiding aan voor meer advies en info.

Pas in leiding staan kan spannend zijn. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Leidinggeven is teamwork. Je kan rekenen op je medeleiding en groepsleiding voor hulp en ondersteuning.

Ontdek info voor leiding!

Nu zit je op de pagina’s voor leden. Misschien kan je al eens een kijkje nemen op de websitepagina’s voor leiding. Hier alvast wat tips.

Weet je al wat je favoriete tak is? Ontdek hier alle tips voor takleiding. Wat is bijzonder aan elke tak? Denk alvast eens na wat jouw talenten zijn en bij welke tak je ze het beste zou kunnen inzetten.

Je kan ook altijd op vorming gaan om sterker in je schoenen te staan. Ontdek je talenten op Jintro. Of leer de basis van leiding zijn op Animator.

Begin je eerste leidingsjaar met een knaller, ga mee op Herfstontmoeting. Dat is het startweekend van het scoutsjaar. Ga op vorming, amuseer je met leiding van over heel Vlaanderen en Brussel en doe een heleboel inspiratie op.

Duik ook eens in het boekenrek. Ontdek de In}Leiding, het basiswerk over in leiding staan. Kies eens voor een takhandboek. Of duik wat dieper in de Kijk op Scouting of de Speel op Veilig. Veel leesplezier.