Jaarthema

Rug van leiding vol jaarthemakentekens

Elk jaar werkt Scouts en Gidsen Vlaanderen met een jaarthema. Maar wat is dat? En waarom doet Scouts en Gidsen Vlaanderen dat?

Speelstek, reuzeplek!

Scouts en gidsen spelen heel graag. We spelen overal waar het kan. Soms is het moeilijk om een speelplek te vinden. We zoeken samen naar manieren om van onze speelstek een reuzeplek te maken!

• Denk na over het lokaal van jouw dromen. Hoe ziet dat eruit?
  • Gebruik je fantasie tijdens het spelen. Niet alles is wat het lijkt.
  • Draag zorg voor je speelruimte. Ruim na je spel alles op.
  • Spelen kan overal. In het bos, in de stad, op het water... Waar speel jij het liefst?
  • Heb jij op de scouts een lievelingsplek?
2023 logo speelstek reuzeplek

Wat is een jaarthema?

Elk jaar kiest Scouts en Gidsen Vlaanderen een onderwerp uit dat extra aandacht verdient. Dat kan een belangrijk scoutsthema zijn, maar ook een belangrijk thema in de wereld.

Van kapoenen tot leiding, iedereen doet zijn best om alles rond dat thema beter te maken. Scouts en gidsen van over heel Vlaanderen en Brussel werken zo samen, maar wel op hun eigen manier. En zo wordt de wereld een beetje mooier en beter.

Waar zie je het jaarthema?

Het jaarthema kan je op verschillende plaatsen tegenkomen. Denk maar aan het kenteken op je hemd of aan het jaarlied. (Ken jij de danspasjes?)

Het jaarthema zie je ook in de tijdschriften: Krak? en Boem!. Als je jin bent, ook in Over & Weer.

Natuurlijk kan je in jouw groep ook aan de slag met het jaarthema. Maar dat kiest elke groep zelf.  Dat is elk jaar iets anders. De leiding krijgt daarover informatie van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Hoe ontstaat een jaarthema?

De nationale vrijwilligers van Scouts en Gidsen Vlaanderen denken tijdens de verbondsraad (de algemene vergadering) na over welke thema’s belangrijk zijn. Daarna gaat een klein groepje vrijwilligers aan de slag.

Heb je zelf een idee voor een leuk en interessant thema? Laat het weten!

Oude jaarthema's

Leuk, het jaarthema van dit jaar. Maar hoe zat het vorig jaar? Of net tien jaar geleden? Duik in de oude jaarthema's.

Meer jaarthema's, meer pret!