Spelen

een grote sjorconstructie over een rivier met vanboven een touw waar iemand aan hangt die over de rivier zwiert.

Spelen is een belangrijk deel van scouting. Plezier maken in groep op de creatiefste manieren. Maar het gaat verder dan dat. Spelen is ook leren, leren is ook spelen.

Waarom spelen scouts en gidsen?

Scouts en gidsen leren bij door samen te spelen en samen te leven. Zo leer je zelfstandig worden en leer je de wereld beetje bij beetje kennen.

Spelen is leuk. Natuurlijk. Op de scouts leer je ook waar je goed in bent. En leer je die talenten te gebruiken tijdens activiteiten. Leuk én leerrijk.

Maar je leert nog veel meer: je leert verliezen, je leert samenwerken, je leert je mening uiten, je leert creatief naar oplossingen zoeken...

Bij elke tak horen andere spelen en activiteiten. Dat zorgt ervoor dat het altijd spannend en leuk blijft.

Spelen is leren. Leren is spelen.

Visie van Scouts en Gidsen Vlaanderen

Hoe spelen scouts en gidsen?

Spelconcepten

Stratego, sluipspel of een spel met leventjes. Je leert samenwerken als een team, maar ook verliezen en winnen.

Vrij spelen

Vrij spelen is altijd leuk. Je kan zelf kiezen wat je doet, en dat is fijn. Zo kan je ook leiding laten zien wat jij leuk vindt.

Risico’s nemen

Vuil worden, vuur maken, klimmen en klauteren of crossen door de bossen. Bij de scouts neem je al eens een risico, en dat is top. Het mag al eens spannend zijn, maar je mag ook zeggen als je iets niet wil doen.

Leefwereld en expressie

Op de scouts mag je jezelf zijn. Hou je van verkleedkleren? Zing je graag? Of wil een je toneeltje ineensteken voor tijdens het kampvuur? Doe maar op!

Een kaartspel van Scouts en Gidsen Vlaanderen

Met deze kaarten kan je veel leuke dingen doen. Bijvoorbeeld kaartenhuisjes bouwen. Of een spelletje spelen dat je zelf al kent.

Ken jij de goocheltruc van de vier gouden kaarten al?

Ontdek het kaartspel