scouts zittend langs een veld
Divider Divider Divider

Praktisch

Hoe kan je je inschrijven? Of hoe ziet je uniform eruit? Ontdek hier alle praktische info voor scouts- en gidsenleden.

Veelgestelde vragen

Bij de scouts en gidsen beleven kinderen en jongeren samen met hun vrienden de tijd van hun leven. Ze spelen er uiteraard, maar leren er ook samenwerken, zich een mening te vormen, iets doen voor een ander, hun plan trekken en zich engageren voor iets. Typische activiteiten zijn kamp, spel, techniek, tocht en expressie.

In theorie heb je niets nodig om naar de scouts te gaan. Doe je uniform aan, neem je goed humeur mee en je kan vertrekken. Soms zal je wel iets moeten meebrengen, je zwemkledij of verkleedkleren bijvoorbeeld. Of boterhammen, of rolschaatsen. Informeer je bij de leiding.

Scouts en Vlaanderen kent meer dan 500 groepen in Vlaanderen en Brussel. Zoek een groep via de groepenzoeker.

De leeftijdsgroepen binnen Scouts en Gidsen Vlaanderen heten takken. Ontdek meer over de takken.

Kinderen en jongeren kunnen vanaf zes jaar of het eerste leerjaar naar de scouts. Kinderen moeten zes jaar worden voor 31 december van het lopende scoutsjaar.

Je kind is verzekerd tijdens de scoutsactiviteit en op weg van en naar de activiteit. Van zodra je je kind inschrijft en betaalt bij een lokale scouts- en gidsengroep, ben je verzekerd. Je mag twee keer komen proberen en ook dan ben je verzekerd.

Moest er helaas toch iets mislopen, dan is de leiding op de hoogte van wat ze moeten doen. Ze zullen jullie ook alle nodige verzekeringsformulieren bezorgen.

Scoutsgroepen organiseren hun activiteiten meestal in het weekend, op zaterdag of zondag, in de voormiddag of de namiddag. De groep kiest zelf wanneer. Scouts en gidsen gaan meestal minstens een keer per jaar op weekend. En in de zomer gaan ze op kamp. Informeer bij de leiding wanneer de activiteiten plaatsvinden.

Meer veelgestelde vragen