Basispijlers

scoutsleden zetten een tent op

De basispijlers zijn de vijf principes die centraal staan bij de methode van Scouts en Gidsen Vlaanderen: zelfwerkzaamheid, engagement, medebeheer, dienst en ploegwerk.

Zelfwerkzaamheid

Scouts daagt je uit: je gaat op verkenning en ontdekt jezelf. Je leert op je eigen benen staan en durft initiatief te nemen.

Engagement

Je kiest bewust voor de scouts en zet je in voor de groep. Op jou kunnen ze rekenen, je houdt je woord.

Medebeheer

Je geeft je mening en iedereen luistert naar elkaar. Samen nemen jullie verantwoordelijkheid op en samen zoekend nemen jullie beslissingen.

Dienst

Als scout droom je van een betere wereld. Je helpt elkaar en zet je actief in voor anderen en voor de samenleving.

Ploegwerk

Samen sta je sterker. Je leert elkaar kennen, werkt samen en ontdekt wat samenwerken kan betekenen. Bij de scouts kan en mag iedereen zichzelf zijn (en worden).