Wat na het jinjaar?

Jinhangmat

Na het jinjaar kiezen jins of ze leiding worden. Een belangrijke beslissing! Zo help je als jinleiding om de knoop door te hakken.

To be leiding or not to be leiding?

Op het einde van het kamp beslissen jins of ze leiding worden of niet. Organiseer een rustig engagementsmoment waarop iedereen zijn mening kan zeggen. Laat hen het moment voorbereiden. Bijvoorbeeld door deze vragenlijst:

• Waarom wil jij (niet) in leiding?
  • Welke activiteit wil je zeker eens doen met leden?
  • Aan welke tak wil jij graag leiding geven en waarom?
  • Wat denk je dat er van jou verwacht wordt als je leiding bent?
  • Wat vertel jij over scouting aan mensen die er niets van kennen?
  • Zou jij je andere hobby’s opgeven om leiding te worden?
  • Zou jij scouting laten voor je studies?
  • Welke kwaliteiten heeft jouw ideale medeleiding?
  • Wie was jouw favoriete leid(st)er en waarom?
  • Wat steek je in scouting? Wat haal je eruit?
  • Leiding worden is…?

Voor sommige jins is de beslissing helemaal niet moeilijk. Maar voor sommigen is het geen vanzelfsprekende keuze. Help de twijfelaars met hun beslissing. Geef hen tijd. Vraag hen waarom ze twijfelen en zoek samen een oplossing.

Leg je jins uit dat er nog andere opties zijn. Is leiding worden helemaal niets voor hen? Misschien kunnen ze wel een geweldige materiaalmeester of lokalenverantwoordelijke worden? Of foerier?

Hangmatmethodiek: ligt het mij?

De hangmatmethodiek helpt je jins beslissen of ze leiding willen worden. Hang de hangmat aan het begin van het kamp op. Vertel je jins dat de hangmat de plek is om na te denken over hun leidingscarrière. Geef hen elke dag een vraag of opdracht om over na te denken in de hangmat.

De hangmat is ook de plek om te praten met elkaar over leiding zijn. Jins kunnen rond de hangmat samenzitten en nadenken. Of elkaar in de hangmat uitnodigen.

Heeft je scoutsgroep nog geen jinhangmat? Koop er eentje bij Hopper Winkel.

Zin om met de hangmat aan de slag te gaan maar op zoek naar inspiratie? Vind leuke methodieken in de werkwinkeldatabank.