Inspraak bij jins en loodsen

vier meisjes in een bos

Jins en loodsen maken hun eigen scoutsjaar: ze beslissen welke activiteiten er op de planning staan, waar jullie op kamp gaan of hoe de kas gespijsd wordt. Maar hoe zorg je ervoor dat jins meebeslissen?

Betrek je jins!

Medebeheer is een van de basispijlers van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Inspraak geven aan je jins zorgt ervoor dat iedereen zich betrokken voelt en dat beslissingen door iedereen gedragen worden.

Tips voor (j)inspraak

Als jinbegeleiding coördineer je het gesprek. Bereid enkele vragen voor. Spreek ook de stillere jins aan, niet enkel de grote monden beslissen.

Geef jins beetje bij beetje meer inspraak. In het begin van het jaar beslis je als leiding nog mee, maar stilaan geef je meer uit handen.

Speel in op de talenten van jins. Wat zijn de talenten binnen je tak? Hoe kan je die tot uiting laten komen bij een financiële actie, bijvoorbeeld? Jins hebben inspraak, een moment om te shinen en het leidt sowieso tot een verrassend resultaat. Win-win!

Moet je een knoop doorhakken? Bijvoorbeeld over de kampbestemming? Stel alle opties voor. Laat jins in kleine groepjes een lijst maken van alle voor- en nadelen. Daarna kunnen jullie stemmen. Bespreek goed na. Wat denken de jins van wie de bestemming niet gekozen is?

Deel de kamp- of weekendvoorbereiding op in kleine stukjes. Wie stippelt de route uit? Wie bedenkt het kampmenu? Wie voorziet welke avondactiviteit?

Medebeheer is één van de basispijlers van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Ontdek alle basispijlers!