Begeleiding of leiding?

Jins zetten tent op

Als jinbegeleiding heb je een unieke band met je leden. Niet altijd eenvoudig om het evenwicht te vinden tussen leiding zijn of eerder vrienden. Met deze tips word jij de ideale jinbegeleiding!

Van leider naar begeleider

De rol van de jinbegeleiding verandert tijdens het jaar. In het begin ben je nog echt leiding: je hebt de touwtjes in handen en bepaalt wat er gebeurt, uiteraard met input van je jins.

Door het scoutsjaar heen groeit de betrokkenheid van de jins. Ze bereiden samen met jullie een activiteit voor, denken mee na over het zomerkamp en organiseren een fuif of eetdag.

Wanneer het jaar goed verloopt en de groep vaste vorm krijgt, geef je een paar touwtjes echt uit handen. De jins kiezen, bedenken en organiseren de activiteiten, vergaderingen en projecten bijna volledig en plannen intensief mee aan het kamp. Je rol als begeleiding is stimuleren, inspireren en ook zelf deelnemen.

Begeleider ≠ jin

Als jinbegeleiding blijf je altijd leiding. Hoewel je heel wat taken aan de leden toevertrouwt, blijf je de eindverantwoordelijkheid dragen. In sommige situaties moet je als begeleiding ingrijpen en opnieuw overschakelen op een strengere leidersrol.