Onbewoond eiland

Details

Duur: 180 minuten

Groepen: 2

Intensiteit: zwaar

Leeftijd: van 10 tot 12 jaar

Spelers: van 20 tot

Soort: pleinspelen en themaspelen

Terrein: buiten

Thema's: ploegvorming en groepsdynamica

DOEL:

Het is de bedoeling dat de teams zo veel mogelijk geld verzamelen om de boot te kunnen kopen om van het onbewoond eiland te geraken.

 

Speluitleg

 

Verhalend kader

Personages: kapitein + drie reizigers

Script:

  • Kapitein: Oh wat een zalig weertje
  • Reiziger 1: inderdaad echt practig
  • Kapitein: ahaa, we zijn er bijna, kijk maar er is land in zicht!
  • Reiziger 2: yes eindelijk, ik heb er heel veel zin in
  • Kapitein: pak al jullie zakken, ik gooi mijn anker uit en dan kunnen jullie dit prachtige eiland gaan ontdekken.

De reizigers stappen uit en de kapitein vertrekt terug met zijn boot

  • Reiziger 3: Ohneen de kapitein heeft ons voorgelogen, hij is vertrokken en nu zitten we hier vast op dit eiland
  • Reiziger 1: oh kijk hier een brief van de kapitein
  • Reiziger 2: Lees voor!!
  • Reiziger 1: haha, jullie zitten gevangen voor altijd! Misschien is er toch één manier. Ik heb nog een boot die jullie van mij kunnen kopen, maar dit kan maar 1 persoon doen.
  • Reiziger 3: Zie je, het gaat nooit lukken!
  • Reiziger 2: Oh maar misschien kunnen zij (de kinderen) ons helpen? Zien jullie dat zitten?

 

Speluitleg en spelverloop

  1. Groepsindeling: ooglapje

Tijd: 15min

Er worden eerst 2 teams gevormd

Verhaal: de leden en de leiding lopen naar de reizigers en zien het ooglapje van de kapitein daar liggen, het is de bedoeling dat de leden strijden om het ooglapje

Speluitleg:

  • Elk lid van het team krijgt een nummer van 1 tot 10
  • De teams staan op van ongeveer 10m met het ooglapje in het midden
  • Er wordt een nummer+ een opdracht gezegd door de leiding, ze moeten om ter eerst het ooglapje opzetten
  • De verliezers van de opdracht vormen een team en de winnaars à dit zijn de teams voor de rest van het spel.

Opdrachten:

  • Springen
  • Koprollen
  • Achterwaarts lopen
  • Ganzenpas
  • Kikkersprong
  • Vooruitschuiven
  • Ronddraaien
  1. Ankertje trek

Tijd: 10min

Verhaal: Oh neen kijk, er ligt nu een boom op de weg. Om tot aan de boot te geraken moeten we die boom wegdoen. Komaan iedereen moet helpen! We zullen eens zien hoe sterk jullie zijn.

Speluitleg

  • De twee teams zitten recht tegenover elkaar naast een kommel
  • Ze trekken aan het touw, het winnende team krijgt 10 goudstukken
  • Dit herhalen we enkele keren op verschillende manieren
    • Op de grond zitten (al roeiend)
    • Met 1 hand
    • Achterwaarts
    • Gewoon rechtstaan en trekken
  1. Piratenquiz

Tijd: 25 min

Verhaal: de reizigers: amai dankzij jullie is de boom weg, goed gedaan!

Reiziger 1 haalt de brief opnieuw boven en zegt: amai de kapitein wil dat we deze vragen oplossen ander mogen we zeker de boot niet kopen

Speluitleg

  • Op het veld liggen 2 frisbees 20m van de twee teams verwijderd. Onder de frisbies liggen de vragen
  • Elk team heeft een frisbee, het is de frisbee die schuin voor hen ligt
  • 1 lid loopt naar de frisee en gooit die weg ze leden de vraag en antwoorden

 

 
 

 

    
  
 
 

 

 

 

 

  • Dit wordt enkele keren gedaan, belangrijk: de twee groepen krijgen telkens dezelfde vraag

Vragen:

  • Zing verder: Piet piraat, Piet piraat schip a hoi hoi hoi
    • Antwoord: dat is jouw kameraad…
  • Noemde piraten op het schip van Piet piraat
    • Berend
    • Stien struis
    • Steven stil
  • Wat kan steven stil niet
    • Praten
  • Wat gebruikt een kapitein om zijn boot vast te leggen
    • een anker
  • wat zijn de getijden van de zee
    • eb en vloed
  • Wat is de naam van de kapitein ik kuifje
    • Archibald Haddock
  1. Het aargh spel

Tijd: 20min

Verhaal: Amai het zal hier een tocht vol ellende worden. Hier in de bossen zouden wel eens wilde dieren kunnen zitten, misschien moeten we al eens oefenen om de dieren te kunnen verslaan.

Speluitleg:

  • We maken en U vorm van hoepels
  • Elke groep staat aan een uiteinde van de U
  • Als de leiding start roept, gaan de leden lopen
  • Als ze elkaar tegenkomen moeten ze elkaar omver proberen te duwen, maar ze staan beide op 1 been!
  • De winnaar mag doorlopen en de verliezer moet aaargh roepen ( zo weten zijn teamgenoten dat er opnieuw iemand mag vertrekken)
  • Deze duellen worden herhaald tot iemand aan de beginhoepel van het andere team is
  • Het winnende team krijgt 10 goudstukken
  1. Verrekijker

Tijd: 40 min

Verhaal: Reiziger2: Is het nu naar links? Of toch naar rechts? Reiziger 3: Ik weet het zelf ook niet zo goed, laten we allen samen de weg zoeken!

Speluitleg:

  • De volledige groep krijgt opdrachten, eens een opdracht voltooid is krijgen ze seconden. Die seconden kunnen ze gebruiken om in het lokaal (of op een andere plaats) de kaart te zoeken
  • Beide groepen kunnen een kaartje vinden, indien ze het kaartje vinden krijgen ze 10 goudstukken.

Opdrachten:

  • 30 vlechtjes maken
  • 5l water drinken
  • Los een kruiswoordraadsel in
  • Maak een piramide met het volledige team
  • Maak een dansje
  • Geef voor elke letter van het alfabet een KSA voorwerp
  • Vertel een verhaal zonder euh te zeggen 1min
  1. Piratendans

Tijd: 20min

Verhaaltje: amai ik kijk er al naar uit om naar huis te gaan, maar ja eens we de boot hebben gekocht moeten we toch goed communiceren met elkaar, we zullen hier al eens op oefenen.

Speluitleg

  • Een voor een komt er iemand naar voren. Die persoon krijgt een hoofdtelefoon waardoor een liedje speelt
  • De persoon moet dit liedje zo goed mogelijk uitbeelden
  • Beide teams mogen raden, bij een juist antwoord krijgen ze 5 goudstukken

Liedjes:

  • Macarena
  • Ganzenpas
  • Kus van de juf
  • 10000 luchtbalonnen
  • Spring
  • Mamma se
  1. Piet Piraatjes

Tijd: 15min

Verhaaltje: nog even doorbijten en we zijn er. Het wordt zeker geen makkelijke klus want ik zie hier heel veel obstakels en modder. Als dat maar goedkomt!

Speluitleg

  • Van elk team komen 2 personen naar voor
  • De eerste persoon ligt op zijn buik, de tweede gaat op handen en knieën zitten, de derde ligt opnieuw op zijn buik en de laatste persoon gaat op handen en knieën zitten, maar als de leiding piet piraat roept moeten de eerste en derde persoon op handen en knieën zitten en de laatste andere op hun buik liggen
  • De laatste persoon die erdoor gaat sluit aan in het rijtje
  •  Het team die laatst overblijft verdiend 15 goudstukken

 

Slottoneel

Reiziger 1: Amai we zijn er eindelijk geraakt en dat allemaal dankzij jullie, bedankt!

Reiziger 2: Yes ik denk dat we de boo zullen kopen

Reiziger 3: Hoeveel kost hij 150!! Wat dat kunnen we niet betalen

Reiziger 2: maar misschien kunnen jullie samenleggen

Reiziger 1: Ja zien jullie dat zitten? Dan kan iedereen terug naar huis

 

Voorbereiding

De leiding verkleed zich en zorgt ervoor dat al het materiaal klaarstaat. De opdrachten worden afgedrukt en dan kan het spel van start gaan.

 

Varianten

Het verhalend kader kan afhankelijk van de doelgroep worden aangepast, daarnaast kunnen ook de opdrachten gegradeerd worden.

 

Je kan het spel ook met meerdere teams spelen en elke opdracht tegen een ander team laten uitvoeren.

 

Auteur: KSA Assebroek meisjes (animatorcursus)

 

Materiaal

• Ooglapje • Kommel • 2 frisbies • Papier met vragen op • Hoepels • Opdrachtenblad • Water (10l) • Macramétouw • Wegbeschrijving • Gsm met muziek • hoofdtelefoon • Reizigers dragen een zonnebril en een hoed, de kapitein een ooglapjes • Afhankelijk van iedere opdracht kan je zeker nog materiaal toevoegen