Mediawijs met Dora op reis

Soort: Postjes

Terrein: binnen of buiten

Thema's: mediawijsheid

TI TIDI TI DORA! TI TIDI TI DORA! DOE MEE! STAP IN! DE RIBBELS MOETEN HELPEN!

Uit Dubbelpunt maart 2023

Dora zit in de problemen. Er wordt niet zo veel meer naar haar tv-programma gekeken en ze heeft nog maar 5000 volgers op Instagram, dat is veel te weinig! Willen de ribbels haar een handje helpen? Ja, dat doen ze!

Doel van het spel

De ribbels proberen de opdrachten zo goed mogelijk te voltooien zodat Dora weer meer aandacht krijgt op sociale media.

Materiaal

• Een camera of gsm
  • Pennen en papier
  • Voor 1/3 met water gevulde flessen om mee te bottleflippen
  • Verkleedkleren voor Dora, eventueel ook Boots en Zwieber
  • Brieven met opdrachten in

Hang vooraf op een aantal plaatsen de brieven met de opdrachten op.

Spelverloop

Verhaal

Het gaat de laatste tijd niet zo goed met Dora. Er wordt minder en minder naar haar programma gekeken. Daarom wil ze iets doen zodat ze weer hogere kijkcijfers behaalt en meer fans kan bereiken. Ze beslist om de hulp van de ribbels in te schakelen. Ze stelt voor dat de ribbels bij elk socialemediakanaal meehelpen om zoveel mogelijk kinderen te bereiken.

Inkleding is alles

Laat iemand van de leiding zich verkleden als Dora om de leden nog meer mee te trekken in het verhaal. Andere leiding kan zich verkleden in Diego, Boots, Zwieber of een ander personage uit de serie.

Speluitleg

De ribbels krijgen een kaart (tip: versier de kaart vooraf met oogjes om de inkleding nog een beetje beter te maken). OP DE KAART! OP DE KAART! OP DE KAAART!

Op de kaart zien ze vijf plaatsen in de buurt van de Chirolokalen aangeduid. Op elke plaats zijn er twee opdrachten voor een bepaald socialemediakanaal.

Plaats 1: TikTok

Opdracht 1: Vraag de ribbels welke liedjes ze op dit moment leuk vinden. Kies een van die liedjes en laat elke ribbel er een coole dansmove op verzinnen. Iedereen mag even oefenen. Wie liever niet wil meedansen, kan straks in het publiek van de video mee enthousiast zijn.

Opdracht 2: De ribbels die willen, doen samen met Dora mee in de video. De andere ribbels zijn het publiek op de achtergrond of kunnen mee beslissen waar de video gemaakt kan worden.

Plaats 2: Instagram

Opdracht 1: Voor een filmpje moet er een zo lang mogelijke ketting gemaakt worden van geslaagde bottleflips na elkaar. Laat de ribbels al een beetje oefenen voor je aan de opdracht begint.

Opdracht 2: Tijdens het oefenen verstopt iemand van de leiding zich met de telefoon waar er straks mee gefilmd moet worden. Opeens merkt Dora dat Zwieber de gsm heeft gestolen! De ribbels moeten eerst de verstopte leid.st.er vinden voor de opdracht voltooid kan worden.

Plaats 3: Snapchat

Opdracht 1: Story-time! De ribbels moeten een promovideo maken voor hun coole groep. Daarvoor moeten ze een aantal typische Chirosituaties uitbeelden. Doe vooraf een rondje en laat iedereen vertellen wat zij de leukste dingen in een Chironamiddag vinden.

Opdracht 2: Op weg naar de volgende opdracht moet je met de groep vijf toffe selfies maken. De foto is pas geslaagd als iedereen die wil op de foto staat.

Plaats 4: Whatsapp

Opdracht 1: Bedenk een leuke naam voor jezelf mocht jij beroemd zijn op sociale media.

Opdracht 2: Boodschap doorsturen: alle ribbels staan op een rij achter elkaar. Iemand van de leiding fluistert een lange zin in bij de eerste ribbel. Het is de bedoeling dat die hetzelfde doorvertelt aan de persoon achter hen. Daarna vertelt die het ook verder enzovoort tot de laatste persoon. Het is dus de bedoeling dat de laatste ribbel kan herhalen welke zin er tegen de eerste gezegd is. De laatste ribbel mag dan nog eens de zin zeggen voor de hele groep. Geen probleem als de opdracht niet lukt, het is altijd grappig om te zien wat er uiteindelijk uitkomt.

Plaats 5: Facebook

Opdracht 1: Laat de ribbels in groepjes van vijf of drie (afhankelijk van de grootte van de groep) hun favoriete verhaal of sprookje uitbeelden. Ga langs bij alle groepjes, vraag wat ze precies aan het uitbeelden zijn en stuur bij als het duidelijker kan. Vraag hen zelf wat ze precies willen tonen aan de rest.

Opdracht 2: Alle groepjes tonen hun verhaal of sprookje aan de rest van de groep. De groep probeert te raden welk verhaal het is. Als ze het niet kunnen raden, dan kan je enkele tips geven om er toch nog te geraken. Na elk stukje volgt er sowieso applaus.

Einde van het spel

Dora heeft dankzij de ribbels weer veel meer kijkcijfers en aandacht op de sociale media. Dora is superblij en geeft een feestje!