Het smartphonespel

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 14 tot 16 jaar

Soort: Spel over mediawijsheid

Terrein: binnen (en buiten)

Thema's: haatspraak

Ik wil een nieuwe gsm

Een nieuwe smartphone? Daar moet je normaal lang voor zagen of sparen om die te bemachtigen. Vandaag kunnen de keti’s die gratis krijgen. Maar er zit een addertje onder het gras: ze moeten daarvoor publieke figuren worden. En daardoor krijgen ze te maken met negatieve comments. Willen de keti’s die deal aangaan?

Uit Dubbelpunt maart 2023

In het kort

De keti’s willen sparen voor een nieuwe gsm, maar bij een nieuwe gsm horen natuurlijk ook extra verantwoordelijkheden. Wie op het einde van de namiddag het verantwoordelijkste met hun nieuwe gsm kan omgaan, wint.

De keti’s proberen een van de smartphones te bemachtigen. Maar wanneer ze dat doen, krijgen ze te maken met negatieve comments. Kunnen de keti’s de context van de uitspraken raden? En kunnen ze daar op een goede manier mee omgaan?

Materiaal

• Hoofdtelefoon
  • Muziek

• Een aantal oude gsm-toestellen verzamelen
  • Voldoende negatieve uitspraken voorzien
  • Liedjes voorbereiden
  • Foto’s voor de fotochallenge

Verdeling in ploegen

De keti’s gaan in stilte op een rij staan op basis van hun telefoonnummer, van het kleinste naar het grootste nummer. Op basis van die rij kan je de keti’s verdelen in het aantal ploegen dat je wilt.

Spelverloop

De keti’s verzamelen voor de wedstrijd van hun leven: hier kunnen ze een gsm winnen. Met de leiding stel je het toestel voor dat ze kunnen winnen en de opdracht die ze in hun ploegen moeten uitvoeren om dat te doen. De ploeg die het toestel bemachtigt, krijgt meteen enkele negatieve comments te verteren. Die houden ze bij tot in de eindronde.

What a meme

Iemand van de leiding leest een situatie voor. Elke ploeg moet binnen de tien seconden een toffe meme uitbeelden. Beslis welke pose volgens jullie het beste bij de situatie past. Die ploeg krijgt een punt. De ploeg met het hoogste aantal punten krijgt de smartphone.

Voorbeeldsituaties:

• Wanneer je je gsm drie uur lang hebt opgeladen om dan tot het besef te komen dat de stekker nooit in het stopcontact zat.
  • Wanneer je na een nachtje uitgaan ontdekt dat je je ex om half vier ’s nachts zestien keer hebt proberen te bellen.
  • Wanneer je al 22 keer op je snoozeknop hebt gedrukt en nu nog maar drie minuten hebt om je klaar te maken om naar school te gaan.

Tiktokchallenge

Zoek een leuke TikTokdans of -challenge. De keti’s moeten die met hun ploeg zo snel mogelijk uitvoeren. Laat een andere afdeling (bv. speelclub) beslissen wie de beste TikTokskills heeft.

Swingpaleis

Kies een vrijwilliger van een team, bijvoorbeeld Ella. Ze zet een hoofdtelefoon op. Ze moet het liedje dat ze hoort, proberen te zingen door enkel het woord gsm te gebruiken. Haar teamleden krijgen een minuut om te raden over welk liedje het gaat. Daarna gaat de beurt naar het volgende team. Nadat het lied geraden is, neemt iemand van een ander team Ella’s plaats in. Zo kan iedereen eens aan de beurt komen. Het team dat de meeste liedjes geraden heeft, wint.

Maak in de buurt van jullie Chirolokalen tien zotte foto’s met gekke attributen. Die foto’s bezorg je aan elk team. Zij moeten zo snel mogelijk de foto’s namaken. Het team dat als eerste terug is en de beelden goed genoeg kon nabootsen, wint. Bezorg hen de gsm en de negatieve comments.

Einde van het spel

Op het einde van dit spel hebben de teams gsm’s bemachtigd, maar kregen ze ook te maken met negatieve comments. Die comments verzamelen ze nu allemaal. De keti’s mogen raden in welke context de comments geschreven zijn. Daarna mag elk team een comment uitkiezen die ze kwetsend vinden. Ze krijgen even de tijd om te bedenken hoe ze op die comment zouden reageren mochten ze die zelf gekregen hebben in die context. Laat hen dat allemaal kort voorstellen. Geef elk ploegje punten op tien op basis van hoe verantwoordelijk ze met hun negatieve comments omgaan. Een ploegje dat zou terugschelden, krijgt minder punten dan een ploegje dat kiest voor dialoog.

Als er voldoende tijd is, kan je bespreken met de leden of zij al veel in contact zijn gekomen met negatieve comments of haatspraak. Vraag ook of ze zelf al eens zoiets gepost hebben en wat het met hen doet als ze dat ontvangen.