Franken teut!

Details

Duur: 120 minuten

Intensiteit: zwaar

Leeftijd: van 6 tot 8 jaar

Soort: Opdrachtenspel

Terrein: Best buiten

Thema's: regels doorbreken

De ribbels mogen vandaag eens tegendraads doen. Bij elk spelletje kunnen ze maar best een franke teut opzetten om te winnen.

Uit Dubbelpunt april 2023

Materiaal

  • Bal
  • Papier
  • Rood-wit lint of krijt om een vak af te bakenen

 

Spelverloop

Etalagepop

Deel de groep op in twee ploegen. Een ploeg gaat op een rij aan de kant van het terrein staan. De andere ploeg gaat in het terrein staan. De spelers in het terrein mogen niet bewegen en moeten blijven stilstaan, zoals een etalagepop. Het andere team moet binnen de vijf minuten zoveel mogelijk spelers opheffen en naar de overkant krijgen. Daarna wisselen de rollen.

 

Uitbrekertje

Duid een drietal spelers aan. Zij gaan in het midden van de kring staan. De andere ribbels haken met de armen in elkaar. De drie spelers in het midden proberen uit de kring te breken, de rest probeert hen tegen te houden.

 

Scheldwoorden verzinnen

Verdeel de groep in twee ploegen. Om de beurt moet een ploeg een verzonnen scheldwoord roepen. Dan is het aan de andere ploeg om te antwoorden. Komt een ploeg niet op een nieuw scheldwoord? Dan wint de andere ploeg. Er is wel een regel: het mag geen bestaand scheldwoord zijn. Enkele voorbeeldjes: “Lelijke meloenenkop, gladde cactus, droge vis, lieve slechterik, ….”

 

Schoenenpetanque

Leg een bal ergens op het terrein. De ribbels gaan op een rij staan en schoppen hun schoen uit in het terrein. Het is niet de bedoeling om de bal te raken, maar net om hun schoen zo ver mogelijk van het doel te schoppen.

 

Lokaal barricaderen

De ribbels krijgen een minuut de tijd om de deur van het lokaal te barricaderen. Daarna probeert de leiding de deur open te krijgen. Lukt hen dat niet binnen de vijf minuten? Dan winnen de ribbels.

 

Geluidsmuur

De leiding staat op zo’n zes meter van elkaar verwijderd. Daartussen staan alle ribbels. Iemand van de leiding, bijvoorbeeld Janne, roept een zin naar de overkant waar Alexandro staat. De ribbels maken zoveel mogelijk lawaai om te voorkomen dat Alexandro kan horen wat de zin van Janne is.

 

Vak der gehoorzaamheid

Alle franke teuten, de ribbels, lopen rond in het afgebakende terrein. De leiding probeert hen te tikken. Lukt dat? Dan moeten de ribbels naar het vak van gehoorzaamheid. Daar mogen ze niet spreken en moeten ze telkens van groot naar klein gaan staan. Een meter van het vak van gehoorzaamheid ligt er een bal. Als een speler iemand in het vak kan raken met de bal, dan mag die speler weer uit het vak. Maar opgelet dat de leiding je niet kan tikken.

 

1-2-3 orde!

De ribbels krijgen een aantal papieren ter beschikking. Er is niet voor iedere speler een papier. Ze mogen de grond niet raken en proberen dus door de papieren door te geven naar de overkant te geraken. Daar staat iemand van de leiding die toezicht houdt. Af en toe draait die zich om en roept die: “1, 2, 3, orde!” In die tijd mogen de ribbels doen wat ze willen. Zo kunnen ze een beetje valsspelen. Maar wanneer de persoon vooraan zich weer omdraait, moet iedereen weer op de juiste plaats staan.

 

Einde van het spel

Op het einde van de dag mogen de ribbels kiezen welk tegendraads spel ze het leukste vonden. Als er nog tijd is, kan je dat spel opnieuw spelen.