Superhero talents

Details

Duur: 90 minuten

Intensiteit: zwaar

Leeftijd: van 12 tot 16 jaar

Spelers: van 2 tot 15

Soort: Talentenspel

Terrein: binnen of buiten

Thema's: talenten

Wij zijn allemaal superhelden! In deze leuke activiteit gaan we met de groep op zoek naar ieders talenten, maar leren we ook onze werkpunten kennen. Een boeiend spel om met kwaliteiten en talenten aan de slag te gaan.
 

Spelverloop

Er schuilt een superheld in elk van ons. We gaan op zoek naar wat ons tot superhelden en tot een supergroep maakt.
 

Samenleving vol superhelden

Stel de volgende vragen aan je leden:
  • Wie zijn jouw superhelden? Welke mensen hebben jouw wereld verbeterd? Naar wie kijk jij op?
  • Wanneer is iemand voor jou een superheld?
  • Welke superhelden hebben we in onze samenleving, dichtbij en veraf (media, sport, politiek, cultuur, gemeente, parochie, familie, school…)?
  • Kijk je naar deze superhelden op? Waarom?
  • Ben je dingen anders gaan doen sinds je die superhelden hebt ontmoet of er over hoorde?
  • Spiegel jij jezelf aan hen? Neem je dingen van hen over? Heb je dingen van hen geleerd?
  • Hebben ze jou geïnspireerd om zelf iets te doen?

Ook jij bent een superheld

Aan de hand van het Kwaliteitenspel bekijken we wie in onze groep welke talenten of superheldenkrachten bezit. Je kan eventueel zelf kaarten toevoegen of los van het Kwaliteitenspel een aantal talenten oplijsten. Elk lid krijgt tien ‘superheldenkaarten’. Deze deelt hij uit aan andere leden waarvan hij/zij vindt dat ze bij die persoon horen. Van de superheldenkrachten die je kreeg, hou je er telkens enkele bij. Geef diegene waarvan je denkt dat ze toch beter bij iemand anders passen door. Dit doen we een paar keer tot iedereen enkele kaarten heeft.

Creëer je eigen superheld

Ga aan de slag rond twee peilers: identiteit en outfit.
 
Indentiteit
Elk lid krijgt een ‘blanco’ superheld. Hij/zij geeft deze superheld een eigen identiteit. Onderstaande vragen kunnen je helpen bij het ontwikkelen van die identiteit:
  • Welke bovenmenselijke krachten heb jij ? Hiervoor kan je de superheldenkrachten gebruiken.
  • In wat ben jij een expert?
  • Over welke ‘geavanceerde apparatuur’ zou jij beschikken?
  • Is er een speciale motivatie voor je daden? Bijvoorbeeld: gerechtigheid zoeken, verantwoordelijkheid opnemen…

Outfit
Geef je superheld een kenmerkende outfit. Deze kan bestaan uit een masker, een eigen symbool en motief, een wapen en een cape. Zorg ervoor dat elk deel dat je toevoegt aan de outfit ook iets wil zeggen over jou als superheld.

  • Masker
    Vooral superhelden die onder een geheime identiteit werken, dragen vaak een masker. De maskers variëren van het zogenaamde dominomasker (een klein maskertje rond de ogen) tot maskers die het hele gezicht bedekken (zoals het masker van Spiderman). Het meest voorkomende type masker bedekt de gehele bovenkant van het gezicht, maar laat de onderkant zichtbaar (zoals bij Batman).
  • Symbool
    Vaak een letter of icoon, dikwijls op de borst. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘S’ van Superman.
  • Motief
    Een onderliggend motief dat de naam, outfit en persoonlijke kenmerken onderstreept. Batman is bijvoorbeeld gebaseerd op een vleermuis. Al zijn wapens en voertuigen hebben dan ook het woord ‘bat’ in de naam.
  • Wapen
    Een vast wapen dat kenmerkend is voor die superheld.
  • Cape
    Al dan niet een cape voorzien.

We zijn een supergroep

Vervolgens wordt er een grote groepssuperheld gemaakt met alle superkrachten die de groep bezit. Deze wordt opgehangen in het lokaal.

Speleinde

Organiseer een groepsgesprek met je leden waarin de volgende vragen aan bod komen:

  • Hoe was het om dit spel te spelen? Wat vond je makkelijk? Wat was moeilijk?
  • Zien wij als groep alle talenten van iedereen?
  • Hoe gaan wij daarmee om?
  • Hoe kleurt dit onze groep?
Het ‘Kwaliteitenspel’ kan je uitlenen via je pedagogisch medewerker.

Materiaal

1 grote superheld op een groot karton/laken Zoveel blanco superhelden (op papier) als er deelnemers zijn Pennen, kleurpotloden, stiften Tijdschriften met veel foto’s, schaar, lijm Kwaliteitenspel (uitleenbaar via je pedagogisch medewerker) of eigen talentenkaartje