De geheimzinnige ballon

Soort: themaspelen

Terrein: groot

Thema's: andere

Intro (leiding): Wij hebben een ballon in het lokaal gevonden met een briefje in. We wilden wachten met het openen tot jullie erbij waren. Tekstje in ballon: Hallo speelclubbers. Ik ben de koning van ballonnenland en ik heb een heel groot probleem. Jullie zijn mijn laatste hoop om ons land te redden! In ons land zijn er twee volkeren, de Balloniwaren en de Luchtburgers, die beiden aan ballonnenteelt doen. Maar nu is er nog één streek in ballonnenland waar dit niet gedaan wordt. Daarom voeren de Balloniwaren en de Luchtburgers al een hele tijd oorlog om die streek in hun bezit te krijgen. Tot nu toe heeft niemand ons kunnen helpen om de vrede terug te krijgen. Ik zou nu ook aan jullie willen vragen om eens te proberen ons te helpen. Ik denk dat jullie leidsters wel weten hoe jullie dat kunnen doen! Ik hoop dat het lukt om Ballonnenland te helpen!! Alvast bedankt, De ballonnenkoning. Leiding: Eerst een spelletje spelen: "ballonstampertje"(iedereen heeft een ballon rond de voeten,het is de bedoeling om de ballon van de anderen kapot te stampen) om de groepen te verdelen. Wie eraan is, moet bij de leidsters gaan en krijgt dan de B van Balloniwaren of de L van de Luchtburgers op de hand. Dit is voor de groepsverdeling. Verdere uitleg: Jullie zijn nu in twee groepen verdeeld. De ene groep helpt de Balloniwaren en de andere de Luchtburgers. Eens er een winnaar is zal er vrede zijn tussen beide volkeren. Om die vrede te bekomen moeten jullie verschillende spelen doen: 1.3 spelletjes met megaballon: met 2 doeken --> overgooien in 2 rijen --> ertussen loopt iemand van de andere ploeg, proberen aan te tikken met ballon ene groep in kring: ballon doorgeven, ander groep loopt errond. 2.stofzuigerspel: van elke ploeg staat er een doelwachter met een stofzuiger in de hand op de achterlijn van het speelveld. Eventueel staat hij op een stoel, waar hij niet af mag. De ploegen spelen ondertussen handbal en proberen de ballon met de hand naar de goal te bewegen. Als de doelwachter de ballon met de stozuiger kan aanzuigen wint zijn ploeg een punt. Tip: wanneer er wind staat, voer je als regel in dat de ballon dicht tegen de grond moet blijven! 3.ballonplakken: de spelers zijn verdeeld in twee ploegen en staan opgesteld in twee ploegen, op rijen tegenover elkaar. Elke speler krijgt een kruis dubbelzijdige kleefband op de buik en een naam (of nummer), die overeenkomt met een naam (of nummer) van een speler in de andere ploeg. De leid(st)er staat in het midden en roept een naam (of nummer) van een speler, terwijl ze een ballon opgooit. Van elke ploeg probeert nu de betreffende speler de ballon zijn op stroken kleefband te kleven, zonder de ballon met de handen aan te raken. 4.krantballon: We vouwen een krant open en we gaan er met zijn tweeën op staan. Dan proberen we een ballon zolang mogelijk in de lucht te houden, zonder van de krant te komen. Met hoeveel graken we op één krant?? Drie???? Vier??? 5.ballonwaaier: Iedereen van elke ploeg heeft een katonnen plaat in handen. Hiermee wordt de ballon in de goal van de tegenstrevers 'gewaaid'. De goal is een schaal of een mand met lage randen. De spelers mogen de ballon niet met de kartonnen waaier aanraken. 6.ballonnen van de grond houden: op een klein terrein of in het lokaal proberen de speelcubbers een groot aantal ballonnen van de grond te houden. Evaluatie: Iedere speelclubber blaast een ballon op: hoe groter, hoe toffer! Winnaar bepalen: Iedere groep heeft een megaballon die vast hangt met een aantal touwen (minder dan het aantal spelen). Iedere keer dat ze niet slagen in een spel, wordt één van de touwen doorgesneden. Als de ballon gaat vliegen, is de andere groep gewonnen. Als allebei de ballonnen nog vasthangen wint degene die nog de meeste touwen heeft. Bij gelijkspel, wordt er nog een beslissend laatste spel gespeeld.

van Thijs Vroman, WJ/1907, Gaverke Beregoed, Waregem