Identiteitscrisis

Details

Duur: 120 minuten

Groepen: 1

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 6 tot 12 jaar

Spelers: van 6 tot 30

Soort: themaspelen

Terrein: buiten

Thema's: andere

De kinderen zitten met een probleem:ze zijn hun identiteit kwijtgeraakt! Door verschillende opdrachten, kunnen de leden hun leven, identiteit terugwinnen. Inkleding: wij zijn de computergenieën die de indentiteit van de kinderen gestolen hebben, we zien er dus slim en nurtig uit ! Uitleg: identiteit terugvinden door soms samen te werken, maar niemand te vertrouwen! Na het goed uitvoeren van een opdracht, krijg je een deel van je identiteit terug zodat men uiteindelijk alles heeft en dan krijg je een identiteitskaart. HET SPEL ZELF: 1. naamopdracht: in het bos hangen verschillende tekens op met daarbij een bepaalde letter van het alfabet. Je krijgt je nieuwe naam in codes weergegeven en moet die codes ontcijferen door in het bos het desbetreffende teken te gaan zoeken. Vb. stel, je naam wordt nu 'Leen', dan krijg je bijvoorbeeld dit codewoord '<**£', dan ga je in het bos, en zoekt een kaartje waarop staat '< = L' en dan '* = E', enz... Zo kom je uiteindelijk tot je nieuwe naam! 2. adresopdracht: In het bos hangen allemaal ballonnen op met daarin een opdracht. Ga allemaal een ballon zoeken en kom dan naar de leiding. Je maakt je ballon kapot, en je doet de opdracht die erin staat. Dus je moet geluk hebben met je ballon, anders krijg je misschien een domme opdracht. Als je je opdracht goed doet, krijg je je adres van de leiding. 3. geboortedatum-opdracht: Iedereen heeft een eigen rekensom. Los je eigen rekensom op en dan weet je je geboortedatum. Vb. dag=105-12+79:4-20 (als je dat uitrekent, kom je uit op 24. Dus je bent de 24ste geboren) Zo doe je da ook met de maand en het jaar. (Dat moet je dus wel voor ieder kind op voorhand al ineensteken, die rekensommetjes) 4. geboorteplaatsopdracht: We verstoppen in het bos de kaartjes met zinnen erop. Vb. In uw geboortestad kan je naar veel dieren gaan kijken... (dat is dus Antwerpen). 5. Nationaliteitsspel: elk kind moet proberen om ter snelst tot bij ons te lopen. Diegene die eerst is, krijgt een eerste letter van zijn of haar nationaliteit. Denkt hij of zij het te weten, dan mag er gegokt worden en moet er niet meer opnieuw gelopen worden. Je kan dat ook doen in de vorm van een fietsbandspel: alle tikkers op een lange rij, op het signaal om ter eerst door de fietsband kruipen die iets verderop ligt. 6. Burgerlijke stand: De kaartjes met de burgerlijke stand hebben we verstopt. Ga maar zoeken, zoek wel je eigen kaartje met jouw naam op! 7. hobby's: De kinderen krijgen een lijst met alle mogelijke hobby's erop. Ze mogen om beurten gokken. De personen die hun hobby al geraden hebben, mogen die hobby al van de lijst schrappen, dat maakt het gemakkelijker voor de andere om hun hobby nog te zoeken. 8. Beroep: Iedereen kiest iemand die hij vertrouwt. 1 persoon tekent (pictionary) het beroep van de andere. Daarna wisselen. Als alles gedaan is, dan krijgen de kinderen hun identiteitskaart. Op de computer kan je gemakkelijk een identiteitskaarje ontwerpen voor ieder kind. En dan print je ze uit en ieder kind heeft een paspoort! Dat vinden ze dan tof als afsluiter van het spel.

van klungeltjes Leentje en Kimpje, LM/0509, chiro mozaïek winterslag, Genk