Incorporated

Soort: andere

Terrein: buiten

Thema's: andere

Doel: Dit spel speel je op weekend of bivak. De leden moeten zo veel mogelijk winst maken om eten te kunnen kopen en maken voor 's avonds. Het bedrijf met het meest winst koopt en maakt het hoofdgerecht. De andere bedrijven verzorgen voor- en nagerecht. Vooraf: Verdeel de groep in 3 ploegjes van ongeveer 5 personen. Zij vormen elk een bedrijf dat kubussen maakt. Elk bedrijf zoekt een eigen naam. De leiding heeft een dienstenbedrijf. Verdeel in elk bedrijf bij de leden de volgende rollen. - Directeur: beslist alles, niets gebeurt zonder overleg met de directeur, - Arbeider(s): maakt/maken de kubussen, - Handelsvertegenwoordiger: contactpersoon tussen de bedrijven, onderhandelaar, - Productiemanager: verantwoordelijk voor promotie en reclame, - Financieel directeur: geldbeheer. Elk bedrijf krijgt wat middelen. - Bedrijf 1: 10 euro en alleen papier (onbeperkt). - Bedrijf 2: 10 euro, een beetje papier (20 vellen) en alle stickers. - Bedrijf 3: 10 euro, 1 schaar, 1 meetlat en 1 potlood. - Leidingsbedrijf: 35 euro. Spel: De ledenbedrijfjes maken zoveel mogelijk kubussen om te verkopen aan het leidingsbedrijf. Daar kunnen ze ook extra of luxe middelen kopen of huren of ze kunnen daar onder elkaar over onderhandelen. De kubussen maak je zo. Verdeel 1 blad papier met een potlood en een meetlat in 6 gelijke delen. Knip ze uit met de schaar en kleef ze aan elkaar met plakband, op elke ribbe één plakkertje (=16 plakkertjes per kubus). Het leidingsbedrijf biedt volgende diensten. TOEGEVOEGDE WAARDEN - Je kunt er voor 5 euro het copyright op je bedrijfsnaam kopen. - je kunt er voor 5 euro een stift kopen om je bedrijfsnaam op de kubus mee te schrijven (kan enkel gekocht worden door een bedrijf met copyright). - Je kunt er gekleurd papier (luxe uitvoering) kopen aan 0,5 euro per stuk. HULP IN NOOD - Je kunt er een crisismanager huren om advies aan te vragen aan 1 euro per vraag. - Je kunt er een set van schaar, lat en potlood huren aan 2 euro per 5 minuten (boete voor te laat terug = 3 euro per minuut, timen met de bedrijfsklok). - Je kunt er je potlood slijpen voor 0,5 euro. AANKOOP VAN AFGEWERKTE PRODUCTEN Je kunt er je afgewerkte kubussen verkopen voor - gewone kubus: 0,5 euro, - luxe kubus: 1 euro, - copyright kubus: 1 euro, - luxe copyright kubus: 1 euro, - gesigneerde copyright kubus: 1,5 euro, - gesigneerde luxe copyright kubus: 2 euro. BEDRIJFSCONTROLE Het houdt toezicht op de onderlinge transacties onder de ledenbedrijven, die telkens minsten 0,5 euro moeten kosten.

Variaties

Kan ook met nepgeld gespeeld worden en met veel hogere bedragen.

van Elke Drieghe, OG/2205, Chiro Judocus, Verrebroek

Materiaal