supermarkt-stress

Soort: dorpsspelen

Terrein: verhard terrein

Thema's: andere

NODIG: vier winkelkarretjes vier plannetjes van dorp speelgoedgeld (deelbaar door 4) vier boodschappenlijstjes verkleedkledij voor rayonverantwoordelijken kortingsbonnetjes vier pistolets, vier sneetjes salami, vier potjes,... eventueel spuitjes voor gotcha-spel fluitje papier en pen voor aan kassa Het dorp wordt een supermarkt, elke ploeg (4 ploegen) krijgt een winkelkarretje, een plan van het dorp met de rayons aangeduid, een boodschappenlijst en speelgoedgeld. Ze moeten vóór de supermarkt sluit hun goederen verzamelen en zoveel mogelijk geld overhouden. Er zijn verschillende rayons verstopt in het dorp en elke rayon heeft een rayon-verantwoordelijke (leiding): vb. verantwoordelijke van de zuivel, droge voeding, bakkerij, groenten/fruit en slagerij,.. Aangekomen bij een rayon kunnen de groepen iets van op hun lijstje kopen als ze genoeg geld bij zich hebben. In het dorp zijn verschillende kortingsbonnetjes verstopt. Als ze die vinden kunnen ze die gebruiken bij hun aankopen. Ondertussen loopt er ook een gotcha-spel (leiding die leden tikt / raakt met spuitje/..). Wie tijdens het spel gegotcha'd wordt, moet in het karretje blijven zitten, mag nog wel mee zoeken vanop zijn plek maar mag het karretje niet verlaten. Zorg dus dat je niet te veel geraakten moet meeduwen. Geraakten die niet in het karretje zitten kosten je geld of goederen, als een rayon-verantwoordelijke het opmerkt! Wanneer de supermarkt bijna gaat sluiten wordt er gefloten. De bakkerij en de slagerij gaan dan al toe, de andere rayons blijven nog iets langer bemand. De leiders die aan bakker- en slagerij stonden gaan nu naar de kassa en de karretjes (geheime locatie). De ploeg die het snelst doorheeft waar de kassa is kan het eerst afrekenen. Hier moet je je goederen laten natellen. Zij schrijven op hoeveel juiste goederen elke ploeg verzameld heeft. Maar let op, tijdens het aanschuiven aan de kassa kan je makkelijk gegotcha'd worden door anderen. De andere leider staat aan de winkelkarretjes. Pas als je je karretje, na het afrekenen, op een juiste manier bij de leider hebt afgegeven en al je goederen (en de persoon) eruit zijn, ben je veilig voor de gotcha-jagers. Puntenrekening aan de kassa: *juiste aankoop +1 punt *foute aankoop -1 punt *per vijf euro overgehouden budget 1 punt klantenkaart *2 extra punten voor de eerste die aan de kassa passeert *1 extra punt voor de tweede die aan de kassa passeert Ondertussen hebben de leiders van de andere rayons ook vast wel geen klanten meer. Zij komen ook naar de kassa. Wanneer iedereen zijn karretje heeft ingediend worden per ploeg de geraakten van het gotcha-spel geteld. De gescoorde punten worden per ploeg gedeeld door hun aantal geraakten. Wie dus veel punten heeft en weinig doden wint het spel!

van lotte verrassende lijster, scouts! , boortmeerbeek