Pinksteren in een hongerdoek

Details

Duur: 120 minuten

Groepen: 1

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 16 tot 25 jaar

Spelers: van 5 tot 15

Soort: knutselen , andere

Terrein: buiten , binnen

Thema's: andere

Doel:

  • Jongeren een bijbelverhaal creatief laten uitwerken

  • Jongeren laten kennis maken met het maken van een hongerdoek

 

Verloop:

Inleiding : Wat is een hongerdoek?

 

Hongerdoeken werden vanaf de elfde eeuw na Christus opgehangen in kerken tijdens de vastentijd. Het doek staat vol fragmenten, zowel positieve als negatieve De indeling van het doek kan zelf gekozen worden.

 

De versieringen op de doeken behandelen belangrijke momenten uit het Bijbelverhaal van het leven van Jezus. Je kan dit maken aan de hand van verschillende thema’s. Het hongerdoek dat wij gaan maken gaat over wat je bedrukt in deze maatschappij en waar je van droomt.

 

Bijbelverhaal over dromen en toekomst

Het pinksterverhaal Hnd. 2 , 1 – 13 vertellen.

 

Je kan deze techniek met verschillende verhalen doen. Hier vertrekken we vanuit het Pinksterverhaal uit de bijbel.

Na het wegvallen van Jezus bleven de leerlingen bedrukt achter, de grote droom spat uit elkaar. Toch vinden de leerlingen de moed om door te gaan. Om hun dromen te verwezenlijken.

 

Verwerking van het bijbelverhaal – inhoudelijk.

·       Welke sfeer heerst er tussen de achtergebleven leerlingen?

·       Waarom sloten de leerlingen zich op?

·       Wat dromen de leerlingen? Wat willen ze?

·       Waarom praten de leerlingen in hun eigen taal?

·       wat doen de leerlingen op het einde van het verhaal?

 

Verwerking van het bijbelverhaal – op je eigen leven, leven in de maatschappij.

·       Wat denk je over onze samenleving?

·       Kunnen mensen hier vrij zeggen wat ze denken en voelen?

·       Hoe ga je zelf om met de onmacht die je rondom jou ziet gebeuren?

·       Haalt onmacht je onderuit of kan je het soms tot meer initiatief brengen in wat je wel kan doen?

·       Hoe reageer jij als je gekwetst voelt door iemand die je graag ziet, iemand die je niet moet, iemand die je niet kent?

·       Neem jij soms ook risico’s door iets te verbergen en de liegen?

·       Wat maakt jou het meest kwaad?

·       Wat kan jou troosten in moeilijk momenten?

 

Verwerking van het bijbelverhaal op een creatieve manier

  1. Bespreken met de groep welke thema’s er zeker moeten uitgewerkt worden.

  2. Indeling van het doek bespreken. Indeling van het doek kan op veel verschillende manieren. Er zijn geen strikte voorwaarden.

  3. Eventueel bespreken over kleurgebruik.

  4. Beginnen aan het grote doek. Je gedachten, zowel positieve als negatieve, die bij de bespreking aanbod gekomen zijn op doek zetten.

Je kan eventueel eerst een schets maken op papier, dat kan maar het is niet noodzakelijk.

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be


Materiaal

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}een groot doek, verf en penselen, kladpapier voor de ideeën te noteren.