Jouw lokaal inbraakproof?

Leider staat voor een groep leden op het scoutsterrein

Vandalen en boevenmansen hebben het al eens gemunt op jeugdlokalen. Ze staan vaak op afgelegen plekken en worden voornamelijk in het weekend gebruikt door groepen. Hoe voorkom je dat die schobbejakken jouw lokaal betreden?

Inbraakpreventie

Er zijn drie verschillende categorieën van maatregelen die je kan nemen:

1. Organisatorische maatregelen: maak het lokaal onaantrekkelijk voor potentiële inbrekers. Laat geen waardevolle spullen achter in het lokaal. Heb je toch waardevolle spullen, markeer deze dan met een goed klevende sticker, stift .... Maak een goed sleutelplan op (een plan waarop staat wie welke sleutel heeft en op welke deur deze past). Je kan ook de indruk wekken dat er iemand in het lokaal is (zoals met een lampje op een timer).
  2. Bouwkundige maatregelen:  Versterk de weerstand van ramen, deuren en andere gevelopeningen (zoals een groot verluchtingsrooster) van het lokaal. Dit kan je doen door degelijke sloten en deurframes te installeren, gelaagd glas te kiezen, extra grendels aan ramen en deuren te voorzien ...
  3. Elektronische beveiliging: wanneer organisatorische en bouwkundige maatregelen niet volstaan, is het misschien nodig om elektronische beveiliging te voorzien. Je kan daarom kiezen om een alarminstallatie te plaatsen. Die heeft, naast een algemeen afschrikeffect, de taak een inbraak of een poging te detecteren en de omwonenden en jullie rechtstreeks te alarmeren.

Geen idee waar te beginnen? Je kan steeds advies vragen aan je wijkagent of de preventiedienst van je politiezone.

Hier alvast tien tips van ploeg Lokalen

1. Werd er (onlangs) ingebroken? Meld dit steeds bij de politie. De politie zal een proces-verbaal opstellen. Die moet je ingeven bij de aangifte van schade bij de verzekering.
  2. Een goede band met (de weinige) buren is in dit geval belangrijker dan anders. Laat je buren een oogje in het zeil houden en wissel contactgegevens uit. Je kan je ook aansluiten bij een BIN. Een BIN, of buurtinformatienetwerk, is een structurele samenwerking tussen buurtbewoners en politie, die elkaar op de hoogte houden van wat er gebeurt in de buurt.
  3. Zorg voor een eerste vervelende barrière, zoals een gesloten poort, haag of terreinafsluiting
  4. Maak een sleutelplan of sleutelbeleid op. Een sleutelplan is lijstje waarbij je bijhoud wie welke sleutel heeft en op welke deur deze past.
  5. Maak gebruik van veiligheidssloten. Een veiligheidsslot is van extra stevig materiaal en is bestand tegen boren, doorzagen of indrukken. Ze hebben vaak ook een sleutel met een complex patroon waardoor het slot niet gelockpicked kan worden of ze de sleutel makkelijk kunnen kopieren. Kies steeds een veiligheidsslot met een label (SKG).
  6. Maak gebruik van buitenverlichting met sensor. Daar schrikken de boefjes al eens van.
  7. Speel geen bank, houd geen geld (of andere waardevolle spullen zoals laptops,...) in het lokaal.
  8. Zorg ervoor dat er geen materiaal of hout op het terrein ligt. Rommel is handig gereedschap voor inbrekers. Zorg ook voor een goede afsluiting van het materiaalkot.
  9. Installeer een steviger deur- of vensterkader, grendels of bijkomende sloten.
  10. Overweeg een inbraakalarm te plaatsen wanneer alle andere maatregelen niet voldoende zijn. Opgelet, een inbraakalarm dat niet goed geplaatst is zal niet goed werken. Zonde van het geld en de moeite.

Check zeker de website van de Ambrassade, daar vind je nog meer tips.