Scouts swingen Dromenland binnen

26 augustus 2021|
Jan Van Reusel - communicatie@scoutsengidsenvlaanderen.be
vrolijke gezichtjes in een kring

Scouts en Gidsen Vlaanderen lanceert nieuw werkjaar

Voor het tweede jaar op rij start Scouts en Gidsen Vlaanderen het nieuw jaar met een online radio-uitzending in plaats van de traditionele Herfstontmoeting of ‘HO’  met duizenden leid(st)ers onder tentzeil. Op zaterdag 28 augustus geeft RadiHO vanaf 11 uur de aftrap van een vers jaar scouting met als jaarleuze ‘Dromenland in zicht’.

Zorgeloos op verkenning naar het magische gouden randje van scouting: zo geeft dit jaarthema kinderen en jongeren vrij spel om te dromen, in stilte of hardop en uitgesproken, op je eentje of samen gedeeld. Scouting, da’s durven zich te verliezen in fantasie. Met 'Dromenland in zicht' zullen scouts nog onbekende talenten, plaatsen, ideeën en vriendschappen kunnen ontdekken. Door creatief in te zetten op dromen, creëert scouting een oefenruimte om luchtkastelen te bouwen met bruggen tussen wat kan en niet kan.  Dit jaarthema wil dromen laten uitkomen, terwijl ze toch een droom mogen blijven. Met verhalen, spelen en uitdagingen kunnen zowel de oudste als de jongste scouts en gidsen dansen op een koord tussen fantasie en werkelijkheid; en tuimelen in het leven dat fabelachtig mag zijn.

“We dromen luidop van gelukkige mensen in een rechtvaardige wereld.”

Dat is de slotzin van de missie voor Scouts en Gidsen Vlaanderen. De nationale leiding zet alvast twee dromen in de steigers. Eén met het vooruitzicht op een volgende wereldjamboree anno 2023 in Zuid-Korea,  waarvan dit jaar de voorbereidingen starten op dat internationaal avontuur met 40.000 scouts en gidsen uit 160 landen en als thema “Draw your Dream!“.  Een tweede met ‘NESTkreten’,  een pedagogische methodiek die naar alle 500 groepen werd gestuurd om binnen leidingsploegen stil te staan rond integriteit bij kinderen en jongeren;  met als droom dat rituelen en tradities waarbij leden zich slecht kunnen voelen, uit de werking verdampen.

Magie na corona?

Jonge mensen snakken naar de magie van elkaar weer op ooghoogte te mogen ontmoeten. Met deze zomer slechts een honderdtal besmettingen op zowat 2.000 scoutskampen, zijn we er gerust in: het voorbije kampenseizoen bewees opnieuw dat het jeugdwerk een veilige omgeving is waar leiding kan toezien op gezond samenleven en spelen.  Dat het noodweer - en helaas corona - soms een teleurstellende spelbreker was, belet niet dat meer dan 80.000 scouts en gidsen genoten van een deugddoende jeugdbeweging!

RadiHO

De live uitzending loop vanaf zaterdag 28 augustus om  11 uur tot zondag vroege ochtend om 02 uur. Op het menu staan  o.a. een videoboodschap van Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle , een presentatie van het nieuwe jaarlied met Axl Peleman, een interview met verbondscommissaris Wim Verschueren over spoortekens in scouting naar 2030, en natuurlijk heel veel ambiance en muziek onderweg naar Dromenland. RadiHO is online te volgen en ziehier het programma.

Recent nieuws