Als je bang bent in het donker moet je spelen

Scout in het donker

Wat is er nog leuker dan spelen? Spelen in het donker! Laat je inspireren door deze spelletjes.

Lichtgevende ninja

Je kent waarschijnlijk ninja wel. Het spel waarbij je in een kring staat en met een coole sprong elkaars handen probeert te raken. Het wordt nog leuker wanneer je naar buiten gaat in het donker en fluoverf op je handen smeert. Ben je geraakt of niet? Dit keer is er geen twijfel mogelijk: als je geraakt bent, gloeien je handen.

Tip: zet de fluoverf op voorhand een tijdje in het licht zodat de verf zeker goed werkt.

Nog een tip: check goed of de fluoverf ook bedoeld is om op het lichaam te gebruiken, en niet bijvoorbeeld enkel op materialen.

Donkere sardientjes

Omgekeerd verstoppertje is altijd leuk. Echt altijd. In het donker wordt het gewoon een tikje moeilijker, en dus nog toffer! Eén persoon gaat zich verstoppen, buiten of in een donker lokaal. De rest vertrekt een minuut later. Vind je het sardientje, dan ga je erbij zitten en wacht je tot iedereen die persoon heeft gevonden.

Betoverde schatkamer

Maak enkele teams en verstop een of meerdere schatten in jullie verduisterde lokaal. Om de beurt mag een speler van elk team naar binnen om te zoeken. Maar ze moeten snel zijn. Als ze meer dan 30 seconden in de kamer blijven, dan slokt de betoverende kamer ze op. (En dan moeten ze plat op de grond gaan liggen. Ze kunnen nog bevrijd worden als een teamlid hen komt redden en hen naar buiten draagt.) Het team dat het meeste schatten veilig naar buiten brengt, wint.

Geluidenspel

Het perfecte spelletje om groepjes te maken. Iedereen krijgt om de beurt de naam van een dier in hun oor gefluisterd door de leiding. Als het spel start, mogen ze niet praten, maar enkel het dierengeluid nadoen. De bedoeling: zoek je soortgenoten. Klinkt eenvoudig? Niet als je ook 'team regenworm' en 'vuurvliegje' laat meedoen.

Spokenspel

Zoek kaarsjes in je materiaallokaal en zet je klaar. Verdeel de groep in meerdere teams. Elk team krijgt enkele theelichtjes die ze zo lang mogelijk moeten aanhouden. Maar let op: het andere team kan je kaarsjes komen uitblazen of natspuiten met een waterpistool. Je kan ze wel stoppen door dassenroof (of blad-steen-schaar) te doen. Meer fun? Verzin nieuwe regels om theelichtjes te verdienen. Of lucifers, emmers zand of bekertjes water!

Panterjacht

Dit leuke spel heeft veel varianten. Maar de basis is simpel. Er loopt een panter los in het bos en jullie moeten die vangen. Jongere leden vangen de panter door het dier te tikken, oudere leden kunnen samenwerken in teams om de panter op te heffen en in hun kamp te krijgen. Voeg bijvoorbeeld nog wat spelelementen toe: wat dikke Bertha hier en daar, wat vlaggenroof... Maak het zo moeilijk of makkelijk als je wil. Draagt de panter een fluovest of net camouflagekledij? Is hij muisstil of gromt hij af en toe? Test het allemaal eens uit.

Op zoek naar spelinspiratie?

Duik dan in de spelendatabank en ontdek wat voor leuks er allemaal bestaat.

Spelen! Spelen! Spelen!