(Bege-)leiding

Selfie van leiding met jins

Hoe verder het jin-jaar vordert, hoe meer je rol evolueert van leiding naar begeleiding. Hou hoe je het evenwicht?

Aanvankelijk zal je als jin- of loodsenleiding de groep nog op sleeptouw nemen bij het organiseren van activiteiten en projecten. Maar hoe verder het jaar vordert, hoe meer je rol evolueert van leiding naar begeleiding.

TEKST: Marieke van Broeckhoven
COVERFOTO: Floris Vandamme

Je stimuleert en inspireert je leden om zelf het voortouw te nemen. Zo leren jins en loodsen zelf activiteiten in elkaar steken, waar jij als begeleiding dan ook erg enthousiast aan deelneemt. Door die evolutie kan het zijn dat de grenzen tussen lid en leiding wat vervagen. Dat is ook niet abnormaal: veel van je jins worden volgend jaar zelf leiding en het is logisch dat het verschil tussen jou en je jins minder groot is dan pakweg tussen de jonggivers en hun leiding.

Jins poseren

foto: Vicky Van Hemelrijck

Samen naar een feestje gaan, wat vriendschappelijker omgaan met elkaar of samen eens een pintje drinken rond een kampvuur kan en mag dan ook zeker bij een jinjaar horen. Belangrijk is om hierbij als begeleiding in je achterhoofd te houden dat je nog steeds een verantwoordelijkheid draagt. Het is immers niet omdat die grens wat vager is dat ze er niet meer is. Uiteraard vertrouw je meer toe aan je jins dan aan andere leden, maar uiteindelijk draag jij als begeleiding wel de eindverantwoordelijkheid voor de groep. Probeer hier als leiding dan ook steeds een goed evenwicht in te vinden. Dat kan bijvoorbeeld door met je jins duidelijke afspraken te maken over wat kan en wat niet kan binnen de groep. Als de afspraken gekend en gedragen zijn door de groep zal het gemakkelijker zijn om terug in de meer controlerende leidingsrol te stappen waarbij je deel uitmaakt van het begeleiden van een groep jins.

Lees meer in de Over&Weer