"Hoeveel vragen jullie voor een kamp?"

Leider werkt op zijn laptop

Centjes, het is me wat hé. Als je het ons vraagt, zou iedereen de kans moeten hebben om een scout of gids te zijn. Maar lidgeld, weekends, uniform, kamp, slaapzak.. allemaal samen is dat best wel duur. Als leiding kan je helpen. Sta zelf voldoende stil bij dit thema, zodat je ouders er goed over kan informeren.

TEKST: Antoon Denys

Lidgeld

Het lidgeld betaalt enerzijds de bijdrage aan Scouts en Gidsen Vlaanderen, en dekt anderzijds bij 75% van de groepen* een deel van de vaste kosten van de groep, zoals vaste kosten voor het lokaal, materiaal voor de activiteiten, vieruurtjes …

TIP: Zorg ervoor dat het lidgeld zoveel mogelijk de vaste kosten dekt, zodat ouders niet regelmatig doorheen het jaar financieel moeten bijspringen. Vraag je wekelijks een extra centje voor een vieruurtje, zoals 16% van de groepen*? Dan pas je beter je lidgeld wat aan, zodat die kost mee in het inschrijvingsgeld verrekend is. Op die manier weten ouders precies wat de totale kosten voor een jaar zijn.

Uniform

Eenmaal ingeschreven, is het uniform een kostelijke bijdrage. Jonge leden groeien al snel uit hun broek, rok, hemd of trui. Denk daarom eens per tak na over of elk uniformstuk verplicht is. Volstaat het om als kapoen enkel een das te dragen en pas vanaf de givers een hemd aan te schaffen?

TIP: Organiseer een tweedehandsuniformen-bibliotheek. Ouders kunnen te kleine uniformstukken doneren aan je groep, waarop ze een nieuw leven krijgen bij een ander lid (eventueel met een vrije gift). Zo kan iedereen er bijhoren zonder dat geld een probleem hoeft te zijn.

Kampen en weekends

Een laatste grote brok uit het budget zijn kampen en weekends. De prijs van een kamp varieert afhankelijk van de duur en of er gebouwen nodig zijn. Hoe langer een kamp duurt, hoe lager de prijs. Zo zien we een duidelijk verschil in de gemiddelde kostprijs van een kampdag voor kapoenen (19,5 euro) en voor givers (15,5 euro).

TIP: Maak bij de inschrijving duidelijk hoeveel kampen en weekends er dat jaar zullen zijn. Voor leden zijn dat vaak de allertofste momenten, waar ze dus zeker bij willen zijn. Voor ouders zijn dat snel de kostelijkste activiteiten, en dan is het handig als ze dat vooraf alvast weten. Be prepared! Je kan als groep ook alternatieven aanbieden, zoals een afbetaling in schijven voor grote kosten. Daarnaast is er Scouting op Maat, waarbij je korting
kan krijgen op het lidgeld, uniform en kampen en weekends.

Andere kosten

Wie “kamp” zegt, zegt rugzak, stapschoenen, slaapzak, matje, gamel …Dat moeten nieuwe leden vaak nog aankopen, en allemaal samen is dat best wel duur. Is het noodzakelijk dat iedereen dit heeft of kunnen jullie als groep bijspringen? Een activiteit waarbij iedereen verwacht wordt verkleed te komen? Dat kost extra centjes. Daag je leden uit om creatief te zijn met het materiaal dat jullie groep heeft om het thema levendig te maken. Gaan bowlen als slotactiviteit of op daguitstap naar de dierentuin? Deze kosten worden in 91% van de groepen* doorgerekend naar de ouders.

TIP: Maak zelf eens een alternatieve bowlingbaan met enkele sjorbalken en wat creatief denkwerk. Nog meerplezier met veel minder kosten!

*Dit blijkt uit het Quanta Costa-onderzoek van Scouts en Gidsen Vlaanderen uit 2020.

Meer inspiratie vind je in de nieuwste Over&Weer